Dagens låt 31/10 2006
Text: Tove Jansson
Musik: Erna Tauro
Sång: Kjell Hansson
Jag har tänkt att jag ska börja tipsa om en låt här varje dag. Får se hur länge jag orkar. Idag är det grått och blött och allmänt jävligt så jag tycker den här passar bra. Det var massor av år sen jag hörde den men förut idag spelade jag den på piano och sjöng och insåg plötsligt vilken otroligt fin liten visa det är. "Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr men mer än du någonsin får veta" tycker jag är jättevackert.
texten i sin helhet:
Vägen hem var mycket lång och ingen har jag mött
nu blir kvällarna kyliga och sena
Kom trösta mig en smula för nu är jag ganska trött
och med ens så förfärligt allena
Jag märkte aldrig förut att mörkret är så stort
går och tänker på allt det där man borde
Det är så mycket saker som jag skulle sagt och gjort
och det är så väldigt lite jag gjorde
Skynda dig älskade, skynda att älska
dagarna mörknar minut för minut
Tänd våra ljus det är nära till natten
snart är den blommande sommaren slut
Jag letar efter någonting som vi kanske glömde bort
och som du kunde hjälpa mig att finna
En sommar går förbi den är alltid lika kort
den är drömmen om den man kunnat vinna
Du kommer kanske nån gång förr'n skymningen blir blå
innan ängarna blir torra och tomma
Kanske hittar vi varann, kanske hittar vi då på
något sätt att få ängarna att blomma
Skynda dig älskade...
Nu blåser storm därute och stänger sommarns dörr
det är för sent för att undra och leta
Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr
men mer än du någonsin får veta
Nu ser vi alla fyrarna kring höstens långa kust
och hör vågorna stillsamma vandra
En enda sak är viktig och det är hjärtats lust
att få vara tillsammans med andra
Skynda dig älskade....
Musik i mörker
jag nickar och säger: jaha...
som om jag förstod som om vi
någonsin skulle kunna förstå
Dom säger att universum är oändligt att det
har ett oändligt antal stjärnor och planeter
jag är ingen stjärna men jag har ett svart hål i min bröstkorg
ett svart hål som längtar efter att fyllas
Jag är ett levande lik och en gapande kista
alltid på jakt efter att fyllas,
jag är full av
rastlöshet och energi
men en energi som aldrig får något utlopp
en energi som
vänds inåt istället för utåt
Fem myror är fler än
fyra elefanter universum
finns det bara ett av och ändå
ska det rymma allting det
är kanske inte konstigt att man blir trött
Jag är ingen stjärna men jag har ett svart hål i min bröstkorg
ett svart hål som
famlar, svamlar och ramlar
längs med dåliga gator och nattöppna butiker
alltid på jakt efter att fyllas,
jag är full av
osäkerhet, tveksamhet, ensamhet
ett plus ett blir två
men universum är oändligt det
är kanske inte konstigt att man blir trött
Jag är ingen stjärna men jag har ett svart hål i min bröstkorg
ett svart hål som
suger upp allt som kommer i dess närhet
tugga och spotta utan att svälj
man ska vara sig själv och
tänka på andra men
jag är så full av mig själv att jag inte ser någonting annat
Dom säger att universum är oändligt att det
har ett oändligt antal stjärnor och planeter
men bland alla dom finns det en stjärna som
lyser starkare än alla andra
en liten stjärna långt, långt borta
i en annan galax
jag hoppas att ljuset når hit
jag hoppas att ljuset når hit
för jag har ett svart hål i min bröstkorg som behöver fyllas
Kom, fyll mig med lust och energi så
lovar jag att ta emot dig
om du skulle falla
Om att skriva
Jag läste den, passande nog, för ungefär två år sen - samtidigt som jag började på skrivarkursen i Motala. Jag insåg rätt snart att jag är precis som den där killen i boken. Jag har alltid varit bra på att kläcka idéer men jag gör aldrig färdigt någonting, jag staplar halvfärdiga noveller på hög. På den tiden var det förvisso lite bättre, då blev jag i alla fall för det mesta klar med det jag hade börjat skriva men nu känns det inte som jag blir klar med någonting längre.
Jag går ju en ny skrivarkurs nu - en sån på distans, en sån där man ska hålla på och jobba med ett och samma projekt väldigt länge. Jag började med ett projekt för ungefär två månader sen och det har väl gått rätt bra fram till nu. Men nu har det tagit stopp och då menar jag totalstopp. Jag känner mig trött på hela historien och dessutom finns det en del brister i logiken som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Igår började jag därför skriva på en ny historia, jag skrev två sidor ungefär innan jag bestämde mig för at lägga ner den också. Ett av problemen tror jag är att jag ofta väljer att skriva om ämnen och miljöer som jag inte vet något om. Det innebär att man måste ta reda på en massa fakta om man vill ha någon trovärdighet i texten och sånt tycker jag är så otroligt jobbigt och tråkigt.
Men, i alla fall. När jag låg i sängen igårkväll kom jag plötsligt på en sktibra idé. Jag tänker inte avslöja någonting men jag kan i alla fall säga att den handlar om ett gäng ungdomar i Sverige idag. Så det borde jag kanske ändå klara av att skildra. Men nu när jag har en väldigt bra idé har jag inte tid att skriva (egentligen har jag inte tid att skriva det här heller) eftersom jag ligger lite efter med en massa grejer vi ska ha läst i kulturvetarkursen tills imorgon. Life sucks.
Om äkta musik
"Att vara beroende av ett piano är som att köra en stor långtradare nerför en riktigt smal väg eller att försöka vända en stor båt i en liten vik."
Citatet är hämtat från en intervju med Tom Waits i den senaste Sonic-tidningen. Jag kan verkligen skriva under på det, förra helgen fraktade vi hit mitt piano i en hästkärra. Och när vi skulle ha ur det ur släpkärran tippade hela kärran bakåt. Men det gick rätt bra ändå, pianot blev inte skadat på något sätt och det blev t.o.m. lättare att få ur det ur kärran. Nu står det i lägenheten och är väldigt ostämt men imorgon ska det stämmas, förhoppningsvis kommer jag bo här ett tag nu så jag inte behöver hålla på och flytta det igen.
Nåväl, det var en liten utvikning det där, åter till Tom Waits. Det är en väldigt intressant intervju där Lennart Persson reflekterar en del över det faktum att Tom Waits ständigt spelar en roll när han står framför en kamera eller spelar in en skiva. I Intro-krönikan spinner någon i sonic-redaktionen vidare på den tråden. Författaren hävdar att det inte finns något sådant som "äkta" inom musiken, att alla artister ständigt spelar en roll. Jag håller både med och inte. Jag ska försöka förklara hur jag ser på det.
Man kan jämföra musiker lite med författare. När jag läste en skrivarkurs för två år sen pratade vi mycket om att hitta sin egen röst. Men när jag läser mina egna texter har jag svårt för att hitta någon gemensam nämnare i själva språket. Det är möjligt att andra kanske kan göra det bättre än jag men min poäng är att jag ser på författande som på skådespeleri - jag försöker leva mig in i en roll när jag skriver. (det här gäller alltså när jag skriver noveller - i mina dikter utgår jag mer ifrån mig själv). På samma sätt tror jag det är med många artister, dom tar på sig en roll eftersom dom tycker deras vanliga person är alltför tråkig. Och det är givetvis inget fel med det, i alla fall inte så länge dom spelar sin roll tillräckligt skickligt. Att hävda att en artist måste ha upplevt allt det han/hon sjunger om är ungefär lika smart som att säga att en skådespelare ska ha upplevt allt det han/hon gestaltar.
Men tror jag även att det finns artister som inte alls spelar någon roll, som bara är sig själva på scen och på skiva och överallt. Ta Håkan Hellström till exempel, jag har visserligen aldrig träffat honom men alla intervjuer brukar visa att hans scenperson ligger väldigt nära hans vanliga jag. Såvida han inte spelar en person i intervjuer också förstås men jag har svårt att tro det.
Egentligen spelar det kanske ingen roll, det är bara två olika sätt att se på artisteri. Antingen är man bara sig själv eller så spelar man en eller flera roller och inget av sätten är egentligen sämre än det andra.
Men i ett avssende tycker jag ändå att man kan prata om äkthet så tillvida att även om man spelar en roll måste man kunna relatera till de känslor man gestaltar. En skådespelare måste kunna leva sig in i den rollfigur han/hon spelar och på samma sätt måste en artist försöka få publiken att tro att han/hon verkligen menar det han/hon sjunger.
Till sist: I intervjun med Tom Waits ger han också ett recept på hur man botar vårtor. Väldigt passande eftersom jag har haft problem med vårtor på händerna i flera månader och skitgrejerna man köper på apoteket hjälper inte alls. Så här lyder Toms botemedel:
"Slå ihjäl en svart katt. Begrav den i en svart nylonstrumpa tillsammans med en tuppkam. Stjäl en blodig biff och gräv ner den, när du har gnuggat den med ett skalat äpple, tillsammans med ett snöre med en knut på, där tre vägar korsar varandra. Tag sedan en påse och lägg ner lika många stenar i den som du har vårtor och kasta sedan bort den. det bör lösa ditt vårtproblem."
Skitbra! Jag ska bara få tag på en svart katt och en tuppkam så ska jag testa det sen.
Kalla mig sentimental men minnen är allt jag har (min självbiografi del 2)
1996 ? Christer och hans oförklarliga raseriutbrott, hårdrock, kortklippt hår, civilization, quake, högläsningen av Nils Holgersson och Andreas som hela tiden stammar, Christoffer ?grisen? Grisell, teaterskolan med Malin...
1997 ? Skoltidningen och pinsamheten när mamma kommer och föreläser, trombonlektionerna med Lars-Gunnar, resan till Kenya och Uganda, fransklektionerna, klassresan till Norge och Tjock-Mattias som kissade på sig i Flum-Rider, oändliga sommardagar och cykelturer med Ronny...
1998 ? Hanna, sista skolavslutningen i Råda, högstadiet, Bo Strååth som är mattelärare och f.d. militär, Johan K. - Världens vanligaste person, Petter som är bäst på allt, träslöjden, Per som är typexemplet på en datanörd, schack, sagan om ringen, power metal, spelprogrammeringen i Qbasic, mitt och Ronnys första spel som vi kallar för ?negerjakten?...
1999 - Sex!, fransklektionerna och Annika som njuter av att i vara centrum för tre killars blickar, Jonas som blir piskad i omklädningsrummet, orientering i ösregn på gympan, sista klassfesten utan alkohol, David Eddings, arkeologilektionerna med Bernt, massor av dataspel, tyskkiosken, Petter, Ronny & jag...
2000 ? Kojan vi bygger hemma hos Per fast vi egentligen är för gamla, jag och Ronny som sitter hemma och programmerat dataspel när alla andra festar, pianolektionerna, black- death och power metal, massor av film, Jan ?också gnider vi tusse? Norling och hans dreglande fru, Rikard och hans galna idéer, svennerasismen, sommarjobbandet på gården och min första riktiga lön, hockeypojkarna och spännbögarna, pluggtjejerna, tjejgänget som mobbar en lärare så mycket att hon slutar på skolan, bröst och stringtrosor och Annikannikannika...
2001 ? Skolresan till Spanien, Bengt som får ett psykiskt sammanbrott, Petter och Ramiars band, ?Valles äventyr?, revyn och nervositeten innan första föreställningen, avslutningsmiddagen och hur vuxna alla ser ut i kostym, skoldiscot då alla utom jag och Ronny och några till blir fulla och Annika försvinner in i dimman för alltid, sommarjobb igen och min första komposition, gymnasiet, fascinationen över Petter och Simon, world trade center, gympalektionerna med Iljia som har tränat Bulgariens ungdomslandslag i fotboll och som inte kan namnen på några i klassen, Birgitta som har vitlök runt halsen när hon är förkyld, Josef som inte kan beskrivas utan måste upplevas...
2002 ? Min första fylla som sker på en femtioårsfest, festen i Sunnemo Folkets Hus ? jag spelar piano, springer in i en vägg och däckar i en biosalong, dimmiga dagar i Byn och Hagfors Folkets Hus, Sonic, bob hund, The Plan, The Strokes, Håkan Hellström, kulturinriktningen som vi bara är två som går, Ruben med sitt långa skägg och stora näsa, flumämnet ?staden och framtiden? med Stefan, resan till Cuba, Hagfors Musikkår, onsdagsfikat med Petter och Tobias, Kent-konserten i Karlstad...
2003 ? Brand Garage och UKM, Kalasturnen i Göteborg och Håkans glädjetårar, skivor, skivor och åter skivor, fler glada nätter i Byn, min 18-årsfest då jag och Petter stänger in oss på ett rum för att lyssna på Jungleland och jag får en uppblåsbar ?sexgris?, Carina, konserter, MTV som alltid stod på i kapprummet, att springa genom Hagfors och att vakna i någon annans säng...
2004 ? Revyn där Petter briljerar som pastor, nervositeten ? igen, projektarbetet och intervjuerna med sverigedemokraterna, studenten då jag tappar bort min mobiltelefon efter champagnefrukosten, studentbalen och den konstiga känslan efteråt, en sommar full av osäkerhet inför framtiden, jobbansökningar som skrivs men aldrig skickas, Motala, Vätterliden och friheten över att komma hemifrån, promenaderna längs med kanalen, ölkvällarna på gräsmattan i höstsolen och kareoke-kvällarna på Brygget, fantasin som flödade lika mycket som ölen, farfar som dör helt plötsligt, David och Niklas och Mattias och Daniel och Jessica och Hanna och Olof och Karrokarrokarro....
2005 ? Ölfotboll och våren som kommer som en välsignelse efter den långa vintern, badandet i vättern, treöresfestivalen, flytten hem igen som känns som att återvända till ett fängelse, Hultsfredfestivalen, eldfesten och jag känner mig plötsligt gammal, musikinspelningar med Tobbe, resan till Australien, det fantastiska landskapet och den stora ensamheten under vistelsen hos tyskarna, öknen och känslan av att vara ett med universum, Tasmanien och den fantastiska guideturen där, kvällarna i Sydney med andra backpackers.
2006 ? Engelskaplugg i Karlstad och inneboende hos Kolbjörn och Christian, Andreas, allienationen i klassen, grammatik och tentaplugg och långa föreläsningar, bussresor till Karlskoga och hem igen, första egna lägenheten, 30-årsfest i Östersund, festivaler, festivaler, festivaler, Cecilia, Håkans spelning på Peace & Love, bilresan till Emmaboda och tillbaka, The Bobby McGees, kulturvetenskap, Uddo som dör, bob hund i Stockholm, flytten till en ny lägenhet, Joel och Mattias och Ida och Sofia. Maria....
Mitt liv i åratal, Del 1 (dom första 10 åren)
Det är kanske lite löjligt osv. men ibland går jag runt och funderar på min självbiografi. Jag har inte satt igång med att börja skriva den än för det känns lite dumt att skriva sin självbiografi när man är 20 år och dessutom är det väldigt jobbigt att skriva en hel bok har jag upptäckt. Men istället kan man ju roa sig med att göra en sån här vad heter det? Livslinje? Alltså, man kan bara skriva ner några viktiga händelser från varje år. Jag har börjat med dom första tio åren, det var inte så svårt eftersom jag inte har så jättemycket minnen från dom. I alla fall inte från dom 5 första. Nästa tio lär bli betydligt svårare.
1985 - Den 28:e November har jag tröttnat på att ligga och jäsa i mors mage och låter mig därför födas. Enligt uppgift skall det ha skett en osedvanligt kall vinterdag. Det var storm och vargarna ylade. Mina föräldrar heter Olle och Marica och har utvandrat ifrån Stockholm för att odla morötter och koka sylt. Dom har ett jordbruk som dom driver kollektivt med en annan familj som består av Kari och Gunnar och deras son Kolbjörn. Istället för dop har vi en namngivningsfest då jag får mitt namn. Varför det blir just Valdemar har jag mången gång undrat över men aldrig fått något riktigt svar på. Mina första månader i livet lever vi i ett litet hus i en djup dal där solen nästan aldrig visar sig. Men sen flyttar vi några hundra meter till ett lite större hus där det finns både el och vatten.
1986 - Jag börjar lära mig att gå och prata, konster som jag fortfarande inte behärskar till fullo (i synnerhet inte när jag fått lite för mycket i glaset).
1987 - Det måste ha varit ett särdeles tråkigt år för jag kommer inte på något särskilt som hände då.
1988 - Jag får en lillasyster som kommer att kallas Lena. Mina första ord till henne lyder "Dä gis" (vilket senare har tolkats som "där gris" antagligen trodde jag att min syster var en griskulting. Det är lätt att ta miste.)
1989 - Jag är 4 år. Jag har en bästa kompis som heter Viktor och vi brukar leka med Duplo och träbitar som vi bygger järnvägar av. Jag går på ett dagis som jag inte tycker om. Jag tycker mest om att åka traktor, sjunga sånger och lyssna på sagor.
1990 - Jag skulle tro att jag lär mig att läsa det här året, det första jag kan läsa är i alla fall frågekorten i ett bamsespel som vi har. Det kan också vara det här året, eller året efter, som vi får en tv. Fram tills nu har jag levt i ett medialt mörker, nej förresten det var en överdrift. Jag har ju haft Lennart Hellsings ABC-bok, kasettband med Djungelboken bamsetidningar och en massa andra saker. Jag skriver att vi får tv, men det är egentligen inte vi utan familjen vi har gården tillsammans med som skaffar tv (mamma och pappa har förresten fortfarande ingen tv hemma). Det gör att jag ändå inte ser så mycket på tv som mina jämnåriga. Det dröjer nog ännu något år skulle jag tro innan jag fattar att det finns fler tv-program än Disneydags och Björnes Magasin. Vi åker på semester till Marocko och jag är nära ett totalt sammanbrott när jag upptäcker att jag kommer missa ett avsnitt av Disneydags.
1991 - Jag börjar i förskolan. Mitt livs första kärlek är vår förskolelärare som heter Caroline och som kan spela gitarr. I min klass går en kille som heter Jocke och som aldrig säger något förutom till en tjock kille som heter Johan. Det går också två killar i klassen som heter Tom och Ronny och som jag länge tror är tvillingar eftersom dom alltid hänger ihop och har likadana väskor och kläder på sig. Jag och Kolbjörn ska starta en cirkus tillsammansmen det slutar alltid med att jag tappar luften när vi gör våra akrobatiska konster så cirkusprojektet läggs ner.
1992 - Jag börjar i skolan. Jag börjar förstå att det är rätt ovanligt att bo på en gård och att äta middag tillsammans med en annan familj. Jag börjar också förstå att Tom och Ronny inte är tvillingar, Ronny visar sig vara en lugn och trevlig kille och vi blir så småningom bästa kompisar. Jag har också en kompis som heter Johnny och som är Ronnys diametrala motsats, hetlevrad och stökig. På fritiden träffar jag nog fortfarande mest Viktor och hans lillebror, Oskar.
Jag börjar min fotbollskarriär och avslutar den ungefär tre månader senare efter att ha insett att det där med fotboll nog inte något är för mig (några år senare inser jag att fotboll blir mycket roligare med alkohol i blodet).
1993 - Min och Ronnys vänskap grundar sig främst på ett gemensamt intresse för Fantomen, vi börjar prenumerera ungefär samtidigt och har allvarliga samtal om omslagen och biserierna. Annars gungar vi väl och leker med dom andra barnen.
1994 - Jag går nu i trean och har en lärare som heter Lena och som låter oss göra ungefär vad vi vill. Vi spelar mycket teater, bl.a. sätter vi upp Klas Klättermus. Jag spelar Räven. Efter ett halvår slutar Lena och vi får en annan lärare som heter Niklas. Vi får fortfarande göra ungefär vad vi vill, det råder total anarki i klassrummet.
Jag är med i scouterna ett tag men min scoutperiod blir ungefär lika lång som min fotbollskarriär. Jag kommer ihåg att vi knöt råbandsknopar och spelade brännboll och eftersom vi hade en kristen ledare avslutade vi alltid med att be en bön.
1995 - Johnny har slutat och flyttat någon annanstans. Jag umgås mest med Ronny men också med en kille som heter Dick. Dick och jag har en hemlig klubb, vi stjäl leksakspengar som vi förvarar i ett hemligt skåp i vårt hemliga hus. Vi börjar även upptäcka att det finns något som heter datorer. Jag och Ronny har båda datorer (vilket inte alla har på den här tiden), efterhand blir vi mer och mer ointresserade av Fantomen och datorspel blir något allt viktigare.
Födelsedagskalasen ersätts av födelsedagsdiscon. Skillnaden är rätt marginell, vi leker fortfarande rätt mycket men vi spelar också hög musik och dansar som vi har lärt oss på en bugg-kurs i skolan. På ett disco blir jag ihop med en tjej för första gången (samtidigt blir också min kompis Dick ihop med en annan tjej). Två veckor senare gör vi slut. Därefter startar min tjejtjusarperiod, under cirka ett halvår hinner jag vara tillsammans med nästan alla tjejer i klassen. En tjej är jag tillsammans med kanske fem-sex gånger. Men vi är fortfarande för små för att det ska vara på riktigt, jag är inte kär i någon av tjejerna jag är ihop med utan gör det mest för att få uppmärksamhet.
Now I'm so easily yours...
Oh, they are up on the roofs now
I see them hanging above the city
The summer just passed by
as we stayed inside and tried to get high
And I didn?t dare to hold your handI guess were not that kind of people
who get each other in the end
And everybody?s talkin?is it true?
And I?ve heard about you...
I ain?t coming back here no more
The lamps over the streets
give light to me and the geeks
Everybody?s dancing and I?m wondering if you?re lonely too
Where are yoooouuu
Toniiiiight?Who kissed Eileen
behind the back of Marie?
Was it the famous poet
who sheloved so secretly
But was there space enough for him
in her world made for two?
Please send me a postcard
because I?m so blue
And I?m wondering
what?s happening in my neighbourhood
The wind speaks silent outside the fast food store
It has blown itself tired and all the girls have gone home
You were so much cuter then them but I guess I lost it again
I guess I lost some kind of friend
It was so dark
That evening when I went home
I hoped there was someone
Hoped there was someone
I just hope there is someone
Ahhhaaa
And if you really want me
Now I?m so easily yours
If you really want me
I?m so easily yours
If your really want me
Now I?m so easily yours
Don?t fool me twice ?
No, no Whatever people are saying?
Klockan är tre och tre ord har fastnat i min hals
Jag tror det är något
med din rastlöshet
det är något med ditt hjärta som
alltid längtar iväg
och dina ben som
alltid fäller krokben för dig själv
Jag tror det är något
med dina ögon
när du blickar ut över horisonten
och längtar efter att krossa alla oceaner som kommer i din väg
men du får inte krossa dem själv
du får inte krossa dom själv för då
krossar du ett annat hjärta
här
Det behövs två hjärtan
för att en tvåtaktsmotor ska fungera
det behövs en stadig puls
för att driva fram en flotte på Seine
eller en ångbåt på Atlanten
eller ett sjörövarskepp på väg till Karibien
Jag tror det är något
med dina magiska fingrar
som kan lösa upp mina knutar i magen
och fylla den med fjärilar
Det är något med din besatthet
det är något med din tafatthet och
Mississippi kanske kan vänta
men det kan fan i mig inte jag.
Gud, ge mig ett hollywood-slut!
Om det här var en film
så skulle jag kanske slänga lite porslin i golvet nu
sen skulle jag ramla i skärvorna
få skärsår i ansiktet
bli inlagd på sjukhus
och där skulle jag möta mitt livs kärlek
och vi skulle leva happily ever after.
Så skulle det bli men
det här är inte någon sån film
så det skulle nog bara resultera i att jag
blev blind eller fick
tusen ärr i ansiktet.
Ge mig en hängiven publik
och en regissör som
kan klippa bort alla gråa dagar
alla ensamma nätter
allt hat och frustration
spara bara dom vackra scenerna
lägg dom i en skål
och låt mig plocka av dom.
Jag vill inte att mitt liv
ska vara en bra film
jag är så trött på frågetecken
trött på öppna slut
ge mig en romantisk komedi
och stäng av min hjärna.
Allt jag begär nu är
att få dansa till gryningen
och se ditt ansikte när jag vaknar.
Snälla Gud
ge mig ett hollywood-slut.
Remediering och porr
Hypermediering innebär att använda sig av det unika i mediet. Jag kan nämna två exempel:
1) Pop-up fönster. Dessa har ingen representation i verkligheten utan har formats av internet-mediet. Fönstret i sig kan man ju säga har en symbolisk verklighetsförankring. Men det här att ha flera fönster staplade på varandra och fönster som plötsligt ?poppar ut? ligger ganska långt från verkligheten.
2) Berättar-rösten i romaner. I en roman kan fiktionen plötsligt brytas av att berättaren kommer in och förklarar något för läsaren. Även detta är ett exempel på hypermediering, man utnyttjar alltså det unika för det här mediet.
Men vad är då remediering undrar ni? Jo, precis som det låter så är det användadet av gamla medier i nya medier. Många hävdar att alla gamla medier lever kvar i nya. I en dator finns idag i princip alla gamla medier samlade, från det klassiska skrivbordet till böcker, filmer, bilder, radio osv. Jag tycker det är fascinerande att tänka på det här, hur vi försöker samla medier som tidigare var vitt skilda till en och samma maskin. Idag har fortfarande dom flesta en teve, en cd-spelare, en dvd-spelare osv. trots att det egentligen inte behövs. Det räcker ju med en dator. Eller kanske en mobiltelefon. Till slut kommer det nog bli så att vi kommer slänga alla maskiner, det enda vi kommer ha kvar är en mobiltelefon som allting finns i. Den slutgiltiga formen av remediering. Ett problem kan ju verka oöverkomligt i och för sig, nämligen storleken. Man vill ju inte gärna se på film eller läsa en bok på mobilen. Så vi kanske kommer ha varsin storbildsskärm också som vi kan koppla mobilen till.
Jag tycker inte riktigt om den här utvecklingen, jag har svårt att sätta fingret på exakt varför men det känns obehagligt.
Bortsett från virtual reality är nog porren det närmaste vi kommer direktmediering idag. Porrtidningarna var t.ex. de första tidningarna som använde sig av färgfotografier och målet med porrbilder är ju att stimulera betraktarens fantasi så mycket som möjligt.
Apropå porr, jag såg lite av det här ?Being Bingo? igår. Jag kommer inte göra om det misstaget om jag säger så. Mer intetsägande program får man nog faktiskt leta efter. En damp-skadad porrfixerad idiot springer runt i Stockholm och New York med sin bimboflickvän och tjugo andra bimbos och tror att alla människor fascineras av hans otroligt coola liv. ?Being bingo? äger verkligen inget som helst existensberättigande och om jag hade varit lite mer elitistisk hade jag sagt detsamma om huvudpersonen också. Det är bara ett fruktansvärt slöseri med pengar och resurser och det värsta är att han inte ens skäms för det.
Jag tycker inte porr i sig är något förkastligt men porrindustrin är det. Så till alla utvikningsbrudar: Jag ser inte ner på er p.g.a. att ni väljer att vika ut er. Det är helt upp till er själva men ni ska vara medvetna om att ni hjälper till att uprätthålla ett samhälle där män fortsätter betrakta kvinnor som objekt. Och så länge den kvinosynen finns kvar hos stora delar av den manliga befolkningen så kommer inte kvinnor spela i samma division som männen. Så enkelt är det. Man kan ju invända mot det här och säga att det finns manliga utvikningsmodeller också. Men det är sällan med den här ?kom-och-ta-mig-blicken? utan snarare ?Ha-ha-nu-kommer-jag-blicken?.
Man kan fundera på hur mycket det patriarkala väldet i världen beror på
1) att män generellt sett har större muskler.
2) att män innehar ett hemligt vapen som kallas kuk.
Jag tror faktiskt att dom två enkla biologiska skillnaderna är nyckeln till varför samhället ser ut som det gör idag. Att män har kuk och muskler innebär att män kan våldta. Och kan man våldta någon på ett fysiskt plan så blir det också mycket lättare att våldta någon på ett psykiskt plan.
Som tur är har ju dom flesta män begåvats med något vi kallar hjärna också vilket gör att dom inte går runt och våldtar kvinnor hur som helst. Men männen har ändå förmågan och därigenom makten och kan man inte våldta någon fysiskt kan man som sagt göra det psykiskt.
Se där, nu fick ni en lektion i både medie- och genusvetenskap i samma paket. Vad kan man säga mer än Bingo?
Typ postmodernism
förlorar jag min stabilitet
det krävs inte längre ett jordskalv för att jag ska rasa
kanske bara en viskning
Begreppen suddas ut
färgerna flyter samman som i en
tavla av Monet
när jag var liten försökte jag lära mig höger och vänster
genom att ha en klocka på högerarmen
men nu har jag tappat bort tiden
och höger och vänster är bara ord
Det finns dom som tror att dom föds modiga
det finns dom som slår sönder fönsterrutor
klockan tre på natten medan andra sitter hemma
för rädda för att gå ut
det finns dom som tror att dom är modiga men aldrig inser
att mod måste födas ur rädsla
Precis som att livet och döden är beroende av varandra
precis som att man kan vara vid liv men känslomässigt död
kan man vara död men leva kvar i minnen
Mod föds ur rädsla
det är modigt att ta livet av sig
när man har hela världen emot sig
men det är jävligt fegt att
dö för sitt land
Mod föds ur rädsla och
kanske empati men
för att förstå hur någon känner
måste man ha varit där
Samtidigt föds också
feghet ur rädsla
när vissa låser dörren med dubbla lås
och förvarar vapen i skafferiet
öppnar andra dörren på vid gavel
ett mod fött ur empati
en empati född ur rädsla
Vi förlorar konventionerna
traditionerna
religionerna
vi är den fria generationen
som slänger allting överbord
men ibland klamrar vi oss fast
vid det vi har kvar;
ett porträtt på kungen och drottningen
och en barrig julgran
Vi slår sönder båten
och guppar sedan runt på ironiska livbojar
vi kan aldrig vara riktigt säkra på om någon
är allvarlig, cynisk eller dubbelironisk
och jag skulle aldrig få säga
att det var enklare förr
Ett brev
Okej, det var inget brev, det var ett mail men det är roligare att skriva att man har fått ett brev. För det kunde ha varit ett brev, vi brevväxlade faktiskt lite när jag bodde i Motala. Men nu har jag ingen adress att skriva till och man ska nog inte lita på den indiska postgången heller.
Han verkar må bra. Eller som han skriver:
?Livet utan kött, sprit, toapapper, varmvattenduschar, drickbart kranvatten, sanitär tillvaro, bekväma sängar och kaffe är bitvis jobbigt men man inser nu hur bortskämd man varit hela livet.?
Han beskriver också Indien som ?ett Disneyland på LSD som smält samman med en dekadent bondgård.? Och jag har ju aldrig varit i Indien men jag tror ändå jag förstår ungefär vad han menar. Någon gång ska jag också dit. Jag kommer inte kunna dö i frid förrän jag har sett Himalaya och trängt mig fram bland tiggare och turister i New Delhi.
Jag ser fram emot att se honom igen när han kommer hem. Vi har träffats alldeles för sällan dom senaste åren och det kan man väl klandra båda för, men kanske mest honom ändå eftersom jag i alla fall hör av mig ibland, han gör det i princip aldrig. men jag hoppas det blir ändring på det när han kommer tillbaka till Sverige. Om ni vill kan ni förresten läsa om hans äventyr på:
http://www.petterpradesh.com
Det är väldigt intressant.
Världens 25 bästa filmer
I swear that this is the truth, the whole truth and nothing but the truth.
- Amelie från Montmartre (2001, Jean-Pierre Jeunet)
- American Beauty (1999, Sam Mendes)
- A Clockwork Orange (1971, Stanley Kubrick)
- Livet är underbart (1997, Roberto Benigni)
- Gudfadern II (1974, Francis Ford Coppola)
- Pulp Fiction (1994, Quentin Tarantino)
- Gökboet (1975, Milos Forman)
- Gudfadern (1972, Francis Ford Coppola)
- Donnie Darko (2001, Richard Kelly)
- Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004, Michael Gondry)
- Amores Perros ? Älskade hundar (2000, Alejandro González Iñárritu)
- Döden och Flickan (1994, Roman Polanski)
- Magnolia (1999, Paul Thomas Anderson)
- Sagan om Ringen (2001, Peter Jackson)
- Lolita (1962, Stanley Kubrick)
- Garden State (2004, Zach Braff)
- Blåsningen (1973, George Roy Hill)
- Blue Velvet (1986, David Lynch)
- Jules och Jim (1961, Francois Truffaut)
- Lost In Translation (2003, Sofia Coppola)
- De sju samurajerna (1954, Akira Kurosawa)
- Svart katt, vit katt (1998, Emir Kusturica)
- O Brother, Where Art Thou (2000, Joel Cohen)
- Timmarna (2002, Stephen Daidry)
- The Big Lebowski (1998, Joel Cohen)
Böcker jag ska läsa
Drömfakulteten - Sara Stridsberg
Kallocain - Karin Boye
Från Vittsjö till världen - Gustav Fridolin
Fans - Fredrik Strage
Jack - Ulf Lundell
Glaskupan - Sylvia Plath
På drift - Jack Keraouc
Charles Bukowski - typ allt
John Ajvide Lindqvist - allt här också
Haruki Murakami - Elefanten som försvann och andra historier
Fjodor Dostojevskij - Anteckningar från ett källarhål (någon gång ska jag fösöka läsa Idioten igen och Bröderna Karamazov också, men inte idag)
J.D. Salinger - Räddaren i nöden
Klas Östergren - Gentlemen, Gangsters
Ray Bradbury - Farenheit 451
Plus en hel del som jag säkert har glömt just nu. Så snälla, ge mig inga boktips! jag har fullt upp det närmaste året i alla fall.
Ett lejon med röd halsduk - directors cut
Okej, jag har skrivit en ny version som jag tycker är bättre än den första. Samtidigt gillar jag den första också på sätt och vis, så jag låter den vara kvar. Säg gärna vilken version ni gillar mest.
Jag kan väl passa på att tillägga att jag har stulit en del beskrivningar från en kille som heter Alexander och skriver fantastiskt bra. Ibland kan man inte låta bli. Säg inget.
Du knackar på dörren – tre hårda knackningar, vår hemliga portkod som vi hittade på när vi var små och den källare jag bor i nu var vårt hemliga tillhåll. För ett ögonblick känns det nästan som att jag är där igen; vi kommer återigen sitta på golvet och rita upp nya världar, skapa egna språk och glömma verkligheten för några timmar. Men när jag öppnar ser jag att du är äldre nu. Du har bytt frisyr, eller du kanske inte hade någon frisyr förut, nu har du i alla fall en väldigt avancerad uppsättning. Ett tecken på att du har börjat bry dig mer om ditt utseende. Du har på dig den där blå klänningen, den som du ärvt av din farmor och som du nästan aldrig använder och jag ser att du har på dig halsbandet med ett lejon i. Du är född i lejonets tecken och jag tror egentligen inte på stjärntecken men om ett lejon betyder mod så kanske ändå att stjärnorna hade rätt den där gången.
Du är modig, jag brukar säga det till dig ibland och du brukar skaka på huvudet. Jag är inte modig, säger du, jag är livrädd. Men jag måste utmana min rädsla. Jag måste göra alla dom här vansinniga sakerna för annars skäms jag. Jag skäms inför mig själv och den där skammen äter upp mig när jag ligger i min säng och Gud det gör så ont. Gud det gör så ont. Känner inte du så också?
Jag nickar. Jo, men jag tror att jag har ett alltför starkt överjag. Det är ju därför jag dricker så mycket.
Äh, säger du. Du ska inte lita för mycket på Freud. Han var bara en pervers gubbe och nu är han död. Du säger det så lättsamt. Jag försöker styra över samtalet på något annat för jag vill inte prata om döden med dig. Jag kan fortfarande höra ambulanstjuten, jag kan fortfarande känna lukten från sjukhuskorridorerna, jag kan fortfarande se doktorernas bekymrade miner.
Men det där är minnen. Nu är nu. Du står i min hall och du ser lyckligare ut än på länge.
Hej, det var längesen, säger jag.
Mmmm, för längesen.
Men du var kul att du ville komma förbi nu.
Ja, jag tänkte att vi skulle ta och fira lite. Du plockar fram en flaska vin ur väskan du bär på. Jag ser att det finns fler flaskor.
Vad ska vi fira?
Att jag har fattat ett viktigt beslut.
Okej, och det innebär... Du svarar inte, ler bara lite spefundigt. Jag blir ståendes kvar i hallen medan du tar fram glas, sätter på en skiva med Nick Drake och ställer fram stearinljus på bordet. Allt i en rörelse. Sen sätter du dig i soffan. Men du är rastlös, du går runt i lägenheten, kollar i min bokhylla fast du redan vet vad som står där. Du plockar ner en diktsamling av Karin Boye och börjar recitera för mig:
Jag är sjuk av gift. Jag är sjuk av en törst,
till vilken naturen icke skapade någon dryck.
Ur alla marker springer bäckar och källor.
Jag böjer mig ner och dricker ur jordens ådror
dess sakrament.
Och rymderna svämmar över av heliga floder.
Jag sträcker mig upp och känner läpparna våta
av vita exstaser.
Men ingenstans, ingenstans...
Jag är sjuk av gift. Jag är sjuk av en törst,
till vilken naturen icke skapade någon dryck.
Du läser med dramatisk stämma och slår igen boken med en smäll. Sen skrattar du. Det är något som är konstigt. Du brukar inte göra narr av Karin Boye vanligtvis och du är nästan misstänksamt glad. Jag tror aldrig jag har sett dig så glad.
Slappna av nu för fan säger du. Kom och sätt dig här.
Jag slår mig ner i soffan och börjar intala mig själv at jag bara inbillar mig saker. Vi dricker och pratar, samtalsämnena växlar fram och tillbaka som dom alltid gjort. Du med ditt forscerade tempo, du nästan snubblar på orden, jag med mina nickningar. Vi pratar om när jag hade en tand som hängde löst i flera dagar och hur du brukade reta mig för att det gjorde ont när jag försökte äta, den gången när vi gömde oss på en cirkusvagn och följde med ända ner till Italien, den gången då vi upptäckte en helt ny planet och när vi kom på en medicin mot aids. Eller drömde vi bara? Men vi pratar också om dom plågsamma minnena; Alla inskränkta ungar som hatade dig och såg upp till dig på en och samma gång. Det var klart att dom var avundsjuka på dina röda lockar, det var klart att dom var avundsjuka på dig för att du vågade gå fram och börja hångla med vem som helst. Förstod du aldrig det? Jag minns allt som naglarna mot glas.
När vi pratar känns det nästan som att vi alltid har gjort allting tillsammans. Delvis därför är du mycket mer som en syster än en flickvän för mig. Faktiskt. Vår vänskap går så långt tillbaka, innnan vi visste något om såna känslor. Jag skulle aldrig kunna älska med dig, det skulle bara kännas fel.
Jag reser mig upp för att gå på toa och känner hur det snurrar, vinet har redan sabbat balanssinnet. Du skrattar åt mig, som vanligt blir jag full mycket snabbare än du. När jag kommer tillbaka har du tagit på dig jackan igen. Du tar på dig din röda halsduk, virar den trehundra varv runt halsen. Själv har jag aldrig halsduk, jag tycker det är stickigt och obekvämt. Jag tror du också tycker det egentligen, men du bär den stolt ändå. I en småstad så kan en stickad halsduk vara en viktig symbol. Du är en av alla dom som vill visa att du är annorlunda. Men det som skiljer dig från dom andra är att du faktiskt är det, inte bara utanpå.
Kom,vi måste gå nu, säger du. Vi tar med oss vinet.
Vi går ner till lekparken, du sätter dig i en gunga och börjar gunga fram och tillbaks. Jag ställer mig bakom och skjuter på. Du skrattar, ett hysteriskt skratt. Som Marilyn Monroe tänker jag samtidigt som du hoppar. Du landar i snön en bit bort. Jag hjälper dig upp och du bara fortsätter skratta. Jag är fortfarande fullare än du men du har närmare till galenskapen. Du vågar släppa in demonerna på ett annat sätt, du till och med välkomnar dom medan jag gör allt jag kan för att behålla mitt förnuft och min sans.
Sen går vi. Vi roar oss med att kasta småstenar mot fönsterrutor ett tag. När dom kommer fram till fönstret springer vi iväg och gömmer oss.
Vi fortsätter gå runt i kvarteret och plötsligt, utan att blinka, springer du in genom dörren till ett höghus. Jag springer efter men du är snabbare, du ligger hela tiden en halv trappa före mig. Till slut når du takluckan och kommer ut på det snötäckta taket.
När jag kommer ut ser jag att du går längsmed kanten. Jag går bakom dig men vågar inte komma för nära. Jag känner på mig vad du kommer att göra, jag borde ha litat på mina instinkter. Jag skriker men du hör mig inte, du kan bara höra Nick Drake, Marilyn Monroe och Karin Boye nu.
Det är kanske sex meter till nästa hustak. Jag vet att du kan hoppa längre än så, du tävlade i längdhopp i flera år innan du tröttnade på det som så mycket annat. Men nu är du full och det är kallt och halt. Du tar sats och springer. Jag skriker Nej! samtidigt som du hoppar. Du landar som en katt på andra sidan. Vi står där en stund på varsitt hustak och ser på varann. Ibland har vi varit så nära varann att jag nästan trott av vi var samma person men nu är vi kanske längre ifrån varann än någonsin tidigare. Din klänning fladdrar i vinden, som Marilyn Monroes på den där bilden och jag vet inte alls varför jag tänker på Marilyn Monroe nu för du är ju inte särskilt lik henne egentligen. Jag går fram till kanten.
Är du verkligen, verkligen säker? ropar jag över taken. Tänk på när vi badade nakna i havet, när vi tog hand om en katt som nästan var död och vi hjälptes åt att få henne att må bra och när vi skolkade från gympan och tjuvrökte uppe i den där kojan. Fan, är det inte värt någonting?
Men det är ju just det det är! Skriker du tillbaka. Har du inte fattat det? Om jag hoppar nu kommer allt det där ändå finnas kvar. Men jag vill inte bli mamma, jag vill inte bli gammal, jag vill inte sitta på ett ålderdomshem och prata gamla minnen. Jag vill dö nu.
Du är en idiot! Skriker jag. Och förbannat jävla självisk!
Du slutar skrika. För ett ögonblick tror jag att du är på väg att börja gråta men det gör du inte såklart. Jag har aldrig sett dig gråta, jag kommer inte göra det nu heller.
Jag vet... säger du tyst. Jag vet, jag är självisk. Förlåt att jag drog med dig hit upp. Det var dumt gjort, jag borde aldrig ha dragit in dig.
Säg inte så! Om du tror att jag hellre skulle sitta kvar och låta dig ta livet av dig på egen hand så är du en ännu större idiot!
Du knäpper upp jackan och slänger ifrån dig den. Sen tar du av dig stövlarna och strumporna så du står barfota i snön. Du tar av dig halsduken och håller den i handen. Sen tar du sats igen, inte lika lång den här gången. Och du hoppar. I luften låter du halsduken veckla ut sig, som en röd svans. Du landar precis på kanten framför mig där jag sitter på knä. Du halkar och är på väg att ramla ner men jag får tag i den ena kanten på halsduken. Du håller hårt i den andra och din tyngd gör att jag ramlar framlänges men jag ligger fortfarande kvar på taket och du håller fortfarande hårt i den andra änden. När jag tittar ner ser jag att du har tappat halsbandet, du är inget lejon längre bara en liten rädd kanin.
Du får inte dö säger jag.
Du får inte dö.
Du säger ingenting, men du håller fortfarande hårt om halsduken. Jag skriker, men ingen hör mig. Det är tomt på gatan nedanför och mörkt i alla fönster.
Jag försöker hasa mig bakåt och på så sätt dra upp dig. Men det går inte heller, du är för tung.
Vi kanske kommer dö, säger jag, men då har vi i alla fall dött tillsammans. Snälla släpp inte taget.
Jag vet inte vad jag ska göra och därför börjar jag sjunga. Jag sjunger den där sången mamma brukade spela ibland när vi var små och vi brukade sätta oss under bordet och hålla varandras händer och lyssna, lyssna...
Sunday morning
And I'm falling
I've got a feeling I don't want to know
Early dawning
Sunday morning
It's all the streets you crossed, not so long ago
Watch out the world's behind you
There's always someone around you who will call
It's nothing at all
It's nothing at all
Jag sjunger och sjunger och märker inte ens att takluckan öppnas och att en gubbe kommer upp.
Vad fan i helvete håller ni på med?! skriker han.
Sen springer han fram och börjar dra i mig. Han är stark, jag känner hur hans styrka går igenom mig och vidare ut i dig. Snart står vi på taket alla tre. Han kramar om oss.
Gör aldrig så här igen säger han. Ni är så unga.
Du håller halsduken framför ansiktet, jag tror att du gråter.
Du ska inte lyssna så mycket på Karin Boye säger jag. Hon är död, men vi lever.
Kom, nu går vi hem.