When the deal goes down
Som tänkande individ bör man ibland ställa sig vissa grundläggande frågor. Annars är risken stor att man lever sitt lilla liv inne i sin lilla såpbubbla och inte bryr sig om världen utanför. Och det vore ju synd. Exempel på frågor man bör ställa sig är: "Vad är meningen med livet?", "Finns det någon högre makt?", "Vad händer när jag dör?", "Varför har Kalle Anka baddräkt på sig när han badar?" etc.
Den första frågan är väldigt enkel att besvara. Samtidigt är den väldigt svår att leva efter. Meningen med livet kan sammanfattas i tre enkla meningar.
1) Att vara så schyst man kan mot andra människor.
2) Att vara så schyst man kan mot sig själv.
3) Att vara så schyst man kan mot djur och natur.
Om man lyckas leva något sånär efter dessa tre principer kan man känna sig hyfsat nöjd med livet. Problem brukar uppstå när två av dessa principer krockar med varandra. Till exempel:
Den här cd-skivan som jag just har köpt verkar ju väldigt bra, ska jag verkligen ge bort den till min syster i julklapp eller ska jag behålla den själv?
eller
Det är tjugo meter till den där papperskorgen och jag sitter väldigt bekvämt i den här stolen, är det verkligen värt att resa på sig?
De flesta människor brukar hitta någon sorts balans mellan dessa tre principer. Typ: "Nu har jag varit snäll mot mig själv ett tag så nu kanske det är dags att göra en god gärning". Men så finns det förstås de som bara följer samma väg hela tiden, dessa enkelspåriga människor kan man lätt dela upp i tre kategorier.
De som alltid hjälper andra människor men aldrig sig själva kallas för martyrer.
De som alltid hjälper sig själva men aldrig andra kallas för moderater.
De som alltid hjälper djur och natur men aldrig människor kallas för... jag vet inte. Människofientliga djurrättsaktivister kanske?
I alla fall så är det på dessa tre principer allting vilar och allt annat är mer eller mindre sekundärt. Pengar t.ex. Jag skulle ljuga om jag påstod att man inte kan köpa sig lycklig. Visst kan man köpa sig lycklig. Man kan köpa en cd-skiva med glad musik. Man kan köpa en strut med karameller. Man kan köpa en segeldrake. Man kan köpa sex av en prostituerad.
Men, att man kan köpa sig lycklig är ingen grundläggande princip utan beror bara på att vi kom överens om att vissa papperslappar ska ha ett viss värde för en himla massa år sen. Däremot är medmänsklighet en grundläggande princip och utan medmänsklighet skulle det inte finnas vare sig glad musik, karameller, segeldrakar eller horor.
Eftersom jag nu har lyckats sammanfatta meningen med livet på några få rader tycker jag att det skulle vara lite mycket begärt om jag ska besvara de andra frågorna ("Finns det någon högre makt?", "vad händer när vi dör?" och "Varför har Kalle Anka baddräkt på sig när han badar?") idag också. Men jag lovar att återkomma med de rätta svaren någon annan gång.
Den första frågan är väldigt enkel att besvara. Samtidigt är den väldigt svår att leva efter. Meningen med livet kan sammanfattas i tre enkla meningar.
1) Att vara så schyst man kan mot andra människor.
2) Att vara så schyst man kan mot sig själv.
3) Att vara så schyst man kan mot djur och natur.
Om man lyckas leva något sånär efter dessa tre principer kan man känna sig hyfsat nöjd med livet. Problem brukar uppstå när två av dessa principer krockar med varandra. Till exempel:
Den här cd-skivan som jag just har köpt verkar ju väldigt bra, ska jag verkligen ge bort den till min syster i julklapp eller ska jag behålla den själv?
eller
Det är tjugo meter till den där papperskorgen och jag sitter väldigt bekvämt i den här stolen, är det verkligen värt att resa på sig?
De flesta människor brukar hitta någon sorts balans mellan dessa tre principer. Typ: "Nu har jag varit snäll mot mig själv ett tag så nu kanske det är dags att göra en god gärning". Men så finns det förstås de som bara följer samma väg hela tiden, dessa enkelspåriga människor kan man lätt dela upp i tre kategorier.
De som alltid hjälper andra människor men aldrig sig själva kallas för martyrer.
De som alltid hjälper sig själva men aldrig andra kallas för moderater.
De som alltid hjälper djur och natur men aldrig människor kallas för... jag vet inte. Människofientliga djurrättsaktivister kanske?
I alla fall så är det på dessa tre principer allting vilar och allt annat är mer eller mindre sekundärt. Pengar t.ex. Jag skulle ljuga om jag påstod att man inte kan köpa sig lycklig. Visst kan man köpa sig lycklig. Man kan köpa en cd-skiva med glad musik. Man kan köpa en strut med karameller. Man kan köpa en segeldrake. Man kan köpa sex av en prostituerad.
Men, att man kan köpa sig lycklig är ingen grundläggande princip utan beror bara på att vi kom överens om att vissa papperslappar ska ha ett viss värde för en himla massa år sen. Däremot är medmänsklighet en grundläggande princip och utan medmänsklighet skulle det inte finnas vare sig glad musik, karameller, segeldrakar eller horor.
Eftersom jag nu har lyckats sammanfatta meningen med livet på några få rader tycker jag att det skulle vara lite mycket begärt om jag ska besvara de andra frågorna ("Finns det någon högre makt?", "vad händer när vi dör?" och "Varför har Kalle Anka baddräkt på sig när han badar?") idag också. Men jag lovar att återkomma med de rätta svaren någon annan gång.
Hållplatser
Hallsberg. Hur många hjärtan har inte krossats på din perrong? Hur många människor har inte sprungit längs med tågen som varit på väg att åka, bankat på rutan och mimat desperata ord? Det är här alla tarmarna möts för att bilda en hård knut.
Jag stod här den 27:e november 2004, dagen innan min födelsedag. Jag var på väg hemåt från Motala och stod och väntade på tåget mot Karlstad när mobilen ringde. Det var farsan och jag hörde direkt att det var någonting som hade hänt, det var någonting som han liksom tvekade med att säga, någonting som liksom inte riktigt ville komma fram.
"Jo alltså det är så här att... farfar har dött."
Jag minns inget mer av samtalet. En kvart senare satt jag på tåget och kämpade med att hålla tillbaka tårarna. Såg på de andra i vagnen och tänkte vad konstigt det var att de inte hade någon aning om vad som hade hänt, att de inte hade någon aning om vem min farfar var.
När jag kom hem satt farsan och spelade piano. Vi sa ingenting, jag gick bara fram till honom och gav honom en kram. Och i det ögonblicket var det som att den där kramen betydde allting.
Karlstad. Älskade, älskade, hatade Karlstad. Hur många nätter har jag inte vinglat hem på dina gator, ibland lycklig men för det mesta olycklig. Hur mycket pengar har jag inte supit upp på Glada Ankan och Nöjesfabriken? Hur många har jag inte dansat med i dimman för att sen aldrig våga prata med?
I mars 2006 var jag på en sjuk lägenhetsfest. Jag hade egentligen inte tänkt gå ut den kvällen men så hade syrrans dåvarande pojkvän fått med mig på den här festen. Några klädde av sig nakna och sprang ut och rullade sig i snön och klättrade upp i träd. En kille slog sönder en gitarr. Mitt i villervallan hittade jag en tjej som såg lika vilsen ut som jag. Vi pratade lite, hon tyckte jag sa att jag läste estniska när jag berättade att jag läste engelska. Själv läste hon kulturvetenskap, samma utbildning som jag hade tänkt börja på till hösten. "Utbildningen för oss som tycker att det behövs en utbildning för att bli arbetslös".
Vi drog in till stan och på vägen förklarade jag för henne att Valdemar var ett kungligt namn och att jag därmed ville bli bemött med respekt. Hon hånskrattade åt mig. Sen tog hon kort på mig när jag stod och pissade.
Jag bjöd på drinkar och vi planerade att leva som hippies i ett stort hus ute i skogen.
Efter det minns jag inte så mycket mer förrän jag stod på gatan utanför och hon var försvunnen. Jag raglade runt på gatorna i Karlstad ett tag utan att riktigt veta vart jag var på väg. Fick till slut tag på en svarttaxi och tänkte berätta mitt livs historia för taxichauffören på vägen hem, men som tur var så var resan bara tio minuter så jag hann inte.
Sunnemo. I den här lilla hålan, som knappt kan kallas by lärde jag mig i början av september 2002 hur viktigt det är med vänskap. Det var den kvällen jag var full för andra gången i mitt liv. Det var den kvällen då jag sprang rakt in i en stenvägg och fick en sned tand och skrapsår i hela ansiktet. Det var den kvällen då jag, tjugo minuter efter nämnda incident, spelade turkisk marsch på pianot och Petter dansade balett. Det var den kvällen då jag somnade i en biosalong och Petter och Josef skjutsade hem mig på en trehjuling klockan tre på natten.
Motala. I juni 2006 återvände jag till Motala för första gången på ett år. I juni 2006 såg jag dig i ögonen för första gången på ett år. Vi sa väl inte så mycket. Du hade ju pojkvän nu. Om några månader skulle du åka till honom i Australien.
Senare blev jag full som vanligt och åkte linbana naken. Olof spelade tv-seriemusik på ett piano och folk sprang ner till teaterförrådet och klädde ut sig till djur.
Dagen efter när vi skulle skiljas såg jag hur du höll dig på avstånd från mig. Antagligen bara för att slippa ge mig en kram. Det har gått över ett år sen dess nu men jag undrar fortfarande, kunde du inte ha gett mig en kram i alla fall? Bara det. Fattar du inte att ibland betyder en kram allting?
Jag stod här den 27:e november 2004, dagen innan min födelsedag. Jag var på väg hemåt från Motala och stod och väntade på tåget mot Karlstad när mobilen ringde. Det var farsan och jag hörde direkt att det var någonting som hade hänt, det var någonting som han liksom tvekade med att säga, någonting som liksom inte riktigt ville komma fram.
"Jo alltså det är så här att... farfar har dött."
Jag minns inget mer av samtalet. En kvart senare satt jag på tåget och kämpade med att hålla tillbaka tårarna. Såg på de andra i vagnen och tänkte vad konstigt det var att de inte hade någon aning om vad som hade hänt, att de inte hade någon aning om vem min farfar var.
När jag kom hem satt farsan och spelade piano. Vi sa ingenting, jag gick bara fram till honom och gav honom en kram. Och i det ögonblicket var det som att den där kramen betydde allting.
Karlstad. Älskade, älskade, hatade Karlstad. Hur många nätter har jag inte vinglat hem på dina gator, ibland lycklig men för det mesta olycklig. Hur mycket pengar har jag inte supit upp på Glada Ankan och Nöjesfabriken? Hur många har jag inte dansat med i dimman för att sen aldrig våga prata med?
I mars 2006 var jag på en sjuk lägenhetsfest. Jag hade egentligen inte tänkt gå ut den kvällen men så hade syrrans dåvarande pojkvän fått med mig på den här festen. Några klädde av sig nakna och sprang ut och rullade sig i snön och klättrade upp i träd. En kille slog sönder en gitarr. Mitt i villervallan hittade jag en tjej som såg lika vilsen ut som jag. Vi pratade lite, hon tyckte jag sa att jag läste estniska när jag berättade att jag läste engelska. Själv läste hon kulturvetenskap, samma utbildning som jag hade tänkt börja på till hösten. "Utbildningen för oss som tycker att det behövs en utbildning för att bli arbetslös".
Vi drog in till stan och på vägen förklarade jag för henne att Valdemar var ett kungligt namn och att jag därmed ville bli bemött med respekt. Hon hånskrattade åt mig. Sen tog hon kort på mig när jag stod och pissade.
Jag bjöd på drinkar och vi planerade att leva som hippies i ett stort hus ute i skogen.
Efter det minns jag inte så mycket mer förrän jag stod på gatan utanför och hon var försvunnen. Jag raglade runt på gatorna i Karlstad ett tag utan att riktigt veta vart jag var på väg. Fick till slut tag på en svarttaxi och tänkte berätta mitt livs historia för taxichauffören på vägen hem, men som tur var så var resan bara tio minuter så jag hann inte.
Sunnemo. I den här lilla hålan, som knappt kan kallas by lärde jag mig i början av september 2002 hur viktigt det är med vänskap. Det var den kvällen jag var full för andra gången i mitt liv. Det var den kvällen då jag sprang rakt in i en stenvägg och fick en sned tand och skrapsår i hela ansiktet. Det var den kvällen då jag, tjugo minuter efter nämnda incident, spelade turkisk marsch på pianot och Petter dansade balett. Det var den kvällen då jag somnade i en biosalong och Petter och Josef skjutsade hem mig på en trehjuling klockan tre på natten.
Motala. I juni 2006 återvände jag till Motala för första gången på ett år. I juni 2006 såg jag dig i ögonen för första gången på ett år. Vi sa väl inte så mycket. Du hade ju pojkvän nu. Om några månader skulle du åka till honom i Australien.
Senare blev jag full som vanligt och åkte linbana naken. Olof spelade tv-seriemusik på ett piano och folk sprang ner till teaterförrådet och klädde ut sig till djur.
Dagen efter när vi skulle skiljas såg jag hur du höll dig på avstånd från mig. Antagligen bara för att slippa ge mig en kram. Det har gått över ett år sen dess nu men jag undrar fortfarande, kunde du inte ha gett mig en kram i alla fall? Bara det. Fattar du inte att ibland betyder en kram allting?
Världen genom din navel
Världen har lagt sig tillrätta på din navel nu.
Långsamt guppar den upp och ner i takt med
att du andas.
Runt den cirkulerar en humla som en
meteorit men
var inte rädd
var inte rädd
så länge vi håller oss
stilla kommer den inte göra oss
illa.
Du talar tyst om att hitta balans i
en värld som är ur balans.
Jag nickar och tänker på äpplen.
(Enligt Newton måste allt som en gång kommit upp också komma ner.
Det låter logiskt så vi tecknar fallskärmsavtal och
har alltid blicken riktad mot första bästa nödutgång men
det hjälper inte att fly från problemen
för ner kommer du alltid
ner kommer du alltid.)
Världen svajar till en sekund när du reser dig upp och
ser mig i ögonen.
Jag vågar aldrig möta din blick rädd för
att jag ska fastna där rädd för
att jag kommer vilja bosätta mig där och
aldrig vilja lämna dig
alltid vilja lämna dig.
Men nu ser jag dig.
Jag ser dig och något som jag har gått och saknat en tid.
Något som jag aldrig lärt mig namnet på men
vet att jag behöver.
Vet att jag behöver dig
mer än bara vill ha dig.
Du pratar igen om att hitta balans i
en värld som är ur balans.
Vi dansar en vals och
varje steg är ett äventyr
vi dansar utan att fråga hur
utan att fråga varför
vi bara
dansar.
Sen faller vi uppåt
på pin kiv.
Långsamt guppar den upp och ner i takt med
att du andas.
Runt den cirkulerar en humla som en
meteorit men
var inte rädd
var inte rädd
så länge vi håller oss
stilla kommer den inte göra oss
illa.
Du talar tyst om att hitta balans i
en värld som är ur balans.
Jag nickar och tänker på äpplen.
(Enligt Newton måste allt som en gång kommit upp också komma ner.
Det låter logiskt så vi tecknar fallskärmsavtal och
har alltid blicken riktad mot första bästa nödutgång men
det hjälper inte att fly från problemen
för ner kommer du alltid
ner kommer du alltid.)
Världen svajar till en sekund när du reser dig upp och
ser mig i ögonen.
Jag vågar aldrig möta din blick rädd för
att jag ska fastna där rädd för
att jag kommer vilja bosätta mig där och
aldrig vilja lämna dig
alltid vilja lämna dig.
Men nu ser jag dig.
Jag ser dig och något som jag har gått och saknat en tid.
Något som jag aldrig lärt mig namnet på men
vet att jag behöver.
Vet att jag behöver dig
mer än bara vill ha dig.
Du pratar igen om att hitta balans i
en värld som är ur balans.
Vi dansar en vals och
varje steg är ett äventyr
vi dansar utan att fråga hur
utan att fråga varför
vi bara
dansar.
Sen faller vi uppåt
på pin kiv.
Öppet brev till Marko Lethosalo
Bäste herr Markoolio,
Jag skriver till dig med anledning av din nya "sommarplåga", "Ingen sommar utan reggae". Jag hörde den spelas på radion för några dagar sen och det fick mig plötsligt att minnas när jag första gången hörde dig på radion. Det har ju gått några år sen dess men jag kan än idag minnas din första sommarhit som hette något med sommar & sol och tjejer i kort tajt kjol. Jag minns att jag då tänkte att du skulle "dansa en sommar" och sedan vara bortglömd, men riktigt så gick det ju inte. Du har alltsedan dess dykt upp när man minst anar det, jag menar vem kan glömma hittar som "Vi drar till fjällen" och "Mera mål"?
Även om jag insåg redan från början att ditt ordförråd och din humor låg på ungefär samma nivå som en genomsnittlig trettonårings så hoppades jag väl ändå att du skulle komma att utvecklas något. Men nu kan jag tyvärr konstatera att så icke verkar vara fallet. Jag vill inte verka burdus men jag måste ändå få säga att "Ingen sommar utan reggae" är något av det sämsta jag har hört någonsin. Men hav förtröstan! Även om du kanske inte är så lyckad som artist finns det många andra yrken du kan ägna dig åt och för att underlätta det lite för dig har jag till och med skrivit ner några förslag:
1. Dagisfröken - Du gillar ju barn, inte sant? Och barnen verkar ju gilla dig, i alla fall är det mest barn i 4-10-årsåldern som köper dina skivor. Därför tror jag att du skulle passa alldeles utmärkt på ett dagis. Killarna skulle älska att brottas med dig också kan du laga tjejernas dockor när de har gått sönder.
2. Guide i Finland - Du pratar ju ständigt om hur mycket du älskar Finland, nu får du chansen att berätta om Finland och visa upp dina favoritställen för hela världen! Låter inte det härligt?
3. Trubadur i Åre - Förutom småbarnen skulle jag tro att du har din största publik på after-ski anläggningar. Om du har tur kanske du kan få gratis öl efter gigen också.
Ärligt talat får du ägna dig åt precis vad du vill, bara du inte syns så jävla mycket på tv och hörs så jävla mycket på radio. Nästa gång jag hör dig är det nämligen stor risk att jag slår sönder radion/tv:n/datorn och det skulle väl vara förargligt?
Hoppas du får en fortsatt trevlig sommar (med eller utan reggae)!
Mvh
Valdemar Möller
Lika barn arvika bäst
Ja, jag har ju varit på Arvikafestivalen under veckan. Det är lite märkligt med Arvikafestivalen. Både i år och förra året var jag ganska tveksamt inställd innan jag åkte dit. För det första kändes inte artistlistan så jättelockande varken det här året eller förra året. För det andra är det inte riktigt min typ av festival. Visserligen har ju Arvikafestivalen gått från att vara en synth/goth-festival till att bli mer och mer svensk indiepop. Men fortfarande är det ganska gott om kajalpennor, svarta rockar och kängor i värmlandsskogen i mitten av juli. Inte för att det stör så mycket, synthare kan till och med vara ganska underhållande att studera. Men jag förstår då rakt inte varför man väljer att spöka ut sig på det där sättet och lyssna på tocken där besynnerlig musik. Bevare mig väl. Men i alla fall, trots att jag var lite skeptisk innan så blev det mycket bra både förra året och i år. Dels för att det alltid visar sig på festivaler att det är ganska många band man vill se ändå trots att man har tyckt att det har sett klent ut innan. Dels för att jag omgav mig med väldigt trevligt folk.
En rätt lustig sak är att jag blev medlem i Grön Ungdom på förra Arvikafestivalen medans jag i år var där för deras räkning och jobbade med att väva nya medlemmar. Jag trodde nog inte att jag skulle bli så politiskt engagerad då när jag gick med men det har ju faktiskt blivit en hel del nu och det känns bra. Partipolitik är säkert oerhört tråkigt när man kommer upp på "vuxennivån" men på den nivån där jag fortfarande befinner mig ägnar vi ju oss mest åt att anordna festivaler och aktioner och sånt är ju enbart skoj. Jag bodde tillsammans med nio andra representanter för GU på artistcampingen (tro nu inte att jag frotterades med kändiseliten, den enda kändisen jag såg på campingen var Jeppson i The Ark men han bodde förstås inte där utan stod bara där och hängde vid något tillfälle. De som bodde där vara annars mest andra utställare/försäljare och de artister som uppträdde på den lilla campingscenen.)
Onsdag
Jag fick skjuts med Lena ner till Karlstad på onsdag förmiddag och tog sedan tåget till Arvika några timmar senare. Det var rätt varmt när jag begav mig iväg med min alldeles för tunga packning (jag förstår inte hur jag altid lyckas packa för mycket saker när jag ska på festival) till stationen. Bara några timmar tidigare när jag skulle gå på systemet upptäckte jag att jag hade tappat bort mitt körkort. Som tur var har jag en legitimation som jag kan använda men jag kommer förmodligen få beställa ett nytt körkort. När jag satt där på tågstationen och svettades upptäckte jag också att jag måste ha glömt tågbiljetten hemma eller tappat den på vägen. Ibland undrar jag om jag inte är världens slarvigaste person.
På tåget var det förstås packat med festivalbesökare. Ett tag hoppades jag att konduktören inte skulle bemöda sig med att kliva över alla personer som satt i mittengången för att kolla biljetterna men det gjorde han förstås. Så det var bara att punga ut med 50 spänn för en ny biljett, ingen hög summa direkt men det kändes ändå lite onödigt. När jag kom fram till Arvika började jag gå upp mot festivalområdet, efter bara några meter kom det fram en kille som inte visste vägen och undrade om vi skulle slå följe. Vi snackade en del på vägen upp men vi brydde oss inte om att presentera oss med namn, vi visste båda att vi förmodligen inte skulle ses något mer under festivalen. När jag var framme vid festivalområdet och stod och funderade över vart det var jag skulle träffa de andra GU-medlemmarna kom plötsligt Cecilia förbi. Jag träffade Cecilia på förra festivalen efter att vi hade haft rätt mycket kontakt över MSN. Efter festivalen tänkte vi fortsätta hålla kontakt med varandra men det har knappt blivit någonting. Det kändes i alla fall lite konstigt att plötsligt se henne igen. Hon hade en kompis med sig och hon sa att de var tvungna att gå och äta något, "men vi ses säkert något mer under festivalen". Det gjorde vi inte.
Efter lite letande fick jag fatt på de andra medlemmarna. Det visade sig att jag var sist på plats, de andra hade anlänt tidigare under dagen eller dagen innan. Vi hjälptes åt att sätta upp tältet inne på festivalområdet där vi skulle stå och gick sedan iväg till campingen. Vi satt och snackade lite för att lära känna varandra och planera vad vi skulle göra under dagarna. Max som ledde gruppen delade ut scheman för vilka tider vi skulle stå i tältet och det visade sig att jag hade fått fantastiskt bra tider. På torsdagen skulle jag stå mellan 14.30 och 16.30, övriga dagar mellan 11.00 och 13.30. Det innebar att jag kunde se i princip alla band jag ville se och särskilt långa pass var det ju inte heller. Alla som var med var sådär trevliga som jag hade hoppats på och vi fick snabbt en bra stämning i gruppen. Efter att ha suttit där ett tag gick jag iväg till den andra campingen, jag hade ju rätt många andra vänner på festivalen också som jag ville hinna umgås med. Ifrån klassen var Peter, Tim, Sofia och Sanna där (och Joel fast honom träffade jag aldrig). Dessutom var Maria & Björn och Julie & Johan där samt Magnus. Första kvällen hängde jag en del i Peters camp och snackade med honom och hans polare från Enköping. När jag gick iväg för att pissa stötte jag på Sofia och Sanna också och de hängde med till Peters camp en stund. Såvitt jag minns hände inget speciellt uppseendeväckande den kvällen, jag drack en del öl och blev lite lullig och sen gick jag väl tillbaka till min camping någon gång mellan ett och två.
Torsdag
Första festivaldagen var det ganska tunt med bra spelningar men det var i alla fall en som jag var riktigt sugen på att se nämligen Maia Hirasawa på Andromeda 18.00. Men först skulle jag ju ha mitt pass i tältet. När man ska försöka värva nya medlemmar är det förstås bra om man är utåtrikad, självsäker och påläst. Jag var ingetdera men det gick ändå ganska hyfsat. Förutom en massa informationsmaterial hade vi ett hockeyspel där vi hade målat spelarna i grönt och grått. De gråa spelarna hade röda och blå hjälmar och vitsen med det var att säga att både de röda och de blå partierna är "gråa" partier jämfört med de gröna. Visserligen tror jag att bara typ 10 % av alla som spelade hockeyspelet fattade den kopplingen men det var i alla fall en kul idé. Vi hade också gnuggistatueringar med fötterna från GU-loggan som var helt otroligt populära.
När jag gick av mitt pass 16.30 hade Timbuktu spelat i ungefär en halvtimme. Jag gick iväg och såg slutet av konserten och det verkade som att det var minst lika bra som när jag såg honom i Hultsfred för två år sen. Särskilt kul var det att Mapei var med under hela spelningen och att den slutade med ett balkan-aktigt extranummer. Men även om jag gillar Timbuk och har två skivor med honom är han ändå inte någon gud för mig, för några av de andra som var med från GU var tydligen hans konsert den bästa under hela festivalen men för mig var det mer en trevlig inledning (7/10). För övrigt kan jag väl också passa på att nämna att rubriken till det här inlägget är en parafras på hans låt "Lika barn avvika bäst" om ni inte hajade det.
Innan Maia Hirasawas konsert hade jag gjort upp med Maria om att mötas. Även Magnus och några stycken från dagensskiva.coms redaktion skulle dyka upp så tanken var att det skulle bli en liten träff för oss som brukar hänga på deras forum. Men det var bara jag och Maria som dök upp till träffen. Maria hade Björn med sig och lite senare stötte vi också på Julie och Johan.
Maia spelade samtidigt som Mando Diao men det kändes inte som någon jätteförlust att missa Borlängepojkarna. Jag tycker i och för sig att de är bra live och sådär men jag har redan sett dem några gånger. Konserten var nästan precis så fin som jag hade hoppats på. Det känns som att hon har tagit ett enormt kliv framåt sen jag såg henne för ett drygt år sen i Karlstad. Då stod hon själv med en akustisk gitarr, nu hade hon ett band med sig som lyfte hennes varma popmelodier mot himlen och Maia sjöng med väldig innerlighet (8/10).
Efter konserten gick jag för att träffa de andra i GU igen och diskutera lite hur det gått under dagen. Max berättade stolt att vi hade lyckats värva 56 nya medlemmar under dagen vilket var helt otroligt många. Förra årets arvikafestival var tydligen rekordbra, då hade man lyckats värva 101 nya medlemmar men det var ingen som trodde att vi skulle kunna nå upp till samma höjder igen. Men Max tillade också att det alltid går bäst första dagen och att vi skulle vara nöjda om vi lyckades värva hälften så många de följande dagarna.
På torsdagkvällen kom också Alexander C., ett av Grön Ungdoms språkrör. Han kom direkt ifrån Almedalen där han hade varit några dagar. Innan dess hade han varit på Roskildefestivalen i en vecka. Det är helt otroligt hur han orkar med allt. Å andra sidan är Alex också en ganska otrolig person. Utan tvekan kan han väldigt mycket om grön politik och han är extremt social och bra på att prata med folk. Samtidigt är han så... barnslig. Man är ju van vid att högt uppsatta politiker är väldigt seriösa men Alex super, hoppar i gyttjepölar, däckar utanför tälten och beter sig som vilken festivalbesökare som helst (fast inte när han jobbar då förstås). Men han är ju trots allt född 1986, alltså ett år yngre än mig. Det är också lite konstigt, jag är ju van vid att alla personer jag ser upp till är äldre än mig. För övrigt är det också lite komiskt att han är så jävla gay i kroppspråket, uttalet, hållningen och allting.
Sen hängde jag med Max och några andra för att kolla på The Ark. Även den spelningen var ganska precis vad jag hade förväntat mig, varken mer eller mindre. Det är svårt att säga något annat än att Ola Salo har väldigt mycket utstrålning och att de har ett gäng bra låtar men jag blir inte hänförd av att se The Ark. Till skillnad från Kent, Broder Daniel och Håkan Hellström har The Ark aldrig betytt sådär jättemycket för mig och kommer förmodligen heller aldrig att göra men det är i alla fall lite kul att se dem (7/10).
Efter The Ark gick vi tillbaka till tälten igen och käkade lite och drack öl. Jag gicksjälv tillbaka till festivalområdet en stund senare för att kolla på Bloc Party, ett band som jag knappt har hört något alls med men eftersom jag inte hade något bättre för mig tänkte jag att jag lika gärna kunde gå och se dem. Vid scenen stötte jag på Sofia och Sanna och kollade på konserten tillsammans med dem.
Jag fattar verkligen inte grejen med Bloc Party. I mina öron låter det så tråkigt, så tråkigt som något kan bli. De saknar både melodier och charm och anledningen till att de har blivit så poulära är verkligen en gåta (2/10).
Träffade sedan Maria och Björn och kollade på estradpoeten Ismael Ataria med dem. Ismael uppträdde ju även på vår lilla festival och även om han körde samma material var det ändå kul att se honom igen. Jag tror han var lite mer taggad den här gången när han hade en större publik (7/10).
Vi såg också på franska Nouvelle Vague sen som jag inte hade tänkt se men som Maria gärna ville se. Det spelade en soft och trevlig bossa nova-aktig musik. Men att jag inte minns så mycket från den spelningen beror nog inte på att jag var särskilt full utan mer på att jag tyckte det var en smula tråkigt ibland (6/10).
Efter att den var slut skildes jag från Maria och Björn och mötte upp Peter för att se dagens sista konsert, Weeping Willows. Det kändes väldigt passande att Weeping Willows spelade klockan två på natten. Deras hjärtskärande ballader är ju definitivt musik som passar bäst nattetid. Det var inget spektaktulärt över konserten men det var väldigt varmt och vackert. Magnus Carlson har förmodligen sveriges bästa röst och bara det gör det nästan värt att se dem. De avslutade med en sagolikt vacker "Broken Promised Land" och efteråt gick jag tillbaka till tältet med ett leende på läpparna (8/10).
Fredag
På fredagen hade jag det första passet och det var väl utan tvekan det slappaste. Inga band hade börjat spela och de flesta festivalbesökarna hade väl inte ens vaknat. Jag lyckades bara värva två medlemmar den dagen mot sex dagen innan. De två som jag lyckades värva var dessutom Maria och Björn och det krävdes inte direkt så mycket övertalning för att få dem att gå med.
Spelschemat under fredageftermiddagen var fullspäckat med svenska indieband. Jag hade ringat in ganska många men det var ganska få ändå som kändes helt nödvändiga. Och eftersom flera av spelningarna gick in i varandra visste jag att jag skulle få prioritera bort en del.
Efter att jag hade slutat mitt pass kollade jag på Miss Li tillsammans med Maria och Björn. Jag har inte hört Miss Li så mycket men det lilla jag har hört har jag tyckt låtit bra och konserten var verkligen en positiv överraskning. Hon spelade piano och sjöng med en helt otrolig frenesi och dessutom hade hon ett fantastiskt bra band med sig. Vissa låtar kändes i och för sig lite ofärdiga som att det bara var utkast men det var samtidigt lite charmigt (8/10).
Efter det gick jag direkt och kollade på några låtar med Vapnet. Vapnet är rätt charmiga på scenen, särskilt Martin Abrahamsson vars tunna hår gör att han ser äldre ut än han förmodligen är. Trots att det lät bra hörde jag bara några låtar innan jag gick därifrån.
Anledningen var att Detektivbyrån skulle börja spela på en annan scen. Jag kom dit 5-10 minuter innan de skulle gå på scenen men det var ändå packat med folk inne på Lyran. Jag fick knappt en skymt av bandet under hela konserten men det lät i alla fall mycket bra. Detektivbyrån har hittat en egen nisch med sin blandning av Yann Tiersen-doftande melankoliska valsar blandat med elektronisk musik. Jag gillar också deras lokalpatriotism, saker som att de säger att de vill bli lika folkliga som Sven-Ingvars och har döpt en låt till "Om du möter varg" efter en skylt på turistbyrån i Ekshärad. Sånt måste man bara älska. (8/10)
Efter det mötte jag Linnea, Emil och Emma i grässlänten framför Apollo. Kollade på några låtar med Shout Louds tillsammans med dem innan gick jag bort till Vintergatan-scenen för att se på Marit Bergman. Det var förvånansvärt lite folk på Marits konsert. Man tänker ju annars att hon har blivit så stor nu att hon borde kunna locka hur mycket folk som helst på Arvikafestivalen. Men folk kanske har tröttnat på henne, vad vet jag. Själv har jag faktiskt börjat gilla henne mer och mer den senaste tiden. Det är kanske inte så creddigt att gilla Marit men jag tycker ändå hon har gjort en del väldigt vackra låtar.
Men inte heller den konserten såg jag mer än ett par låtar av, sen sprang jag iväg för att se på Laakso. Laakso hoppade in som ersättare för något band bara några dagar innan festivalen och det var väl därför som det var en rätt liten publik. Men Laakso gav ändå allt precis som när jag såg dem på förra årets festival på samma scen faktiskt. Jag tror inte det finns någon annan svensk artist som svettas lika mycket när han/hon spelar som Laaksos sångare, Markus Krunegård. Det säger väl en del om energin i deras framförande. Fast jag tycker att det saknas lite nyanser i deras låtar, varje låt låter som att Markus håller på att slita ur sig hjärtat och ibland är det fantastiskt men till slut blir det lite jobbigt. Den låt som sticker ut allra mest är väl förmodligen deras nya singel, Italy vs. Helsinki. Peter Jöback dök inte upp i fredags men istället gjorde Shout Out Louds sångare ett inhopp och det lät minst lika bra. (7/10)
Jag hade ringat in några fler konserter under kvällen - Familjen, Juvelen och I Am X - men jag var för trött för att se någon av dem. Jag bestämde mig istället för att spara mig till Tough Alliace klockan 12. Hjälpte de andra i GU att plocka ihop för dagen och efteråt satt jag tillsammans med Max, Jocke och några från SSU och drack och pratade lite. Senare gick jag iväg till dräggcampingen (alltså den stora campingen) där jag först mötte Maria och Björn igen och sedan Magnus. Magnus berättade stolt att han inte hade sett ett enda band hittills under festivalen men han sa att han i alla fall skulle se Tough Alliance sen. Jag kollade på fantastiska Dorlene Love på campingsscenen tillsammans med Maria och Björn. Dorlene Love kan bäst beskrivas som zigenarpunk. De uppträdde lite här och var under hela festivalen så jag såg dem flera gånger. På campingscenen hade de dock problem eftersom elen försvann så de fick köra akustiskt ända fram till slutet då elen plötsligt kom tillbaka igen. De sista låtarna var fullständigt kaotiska och oerhört roliga (7/10).
Maria blev lite besviken när jag sa att jag hellre såg på TTA än Elias & The Wizzkids.
"Är det ditt slutgiltiga svar?" frågade hon.
"Ja."
"Du vill inte ringa en vän?"
"Jo, jag kan ringa Andreas."
"Men han gills inte. Du kan väl köra en fifty-fifty?"
"Okej jag singlar väl slant om det."
Slanten valde Elias men jag valde TTA i alla fall.
TTA-konserten var precis som jag hade förväntat mig; kort, kaotisk och alldeles underbar. Läste en recension av konserten i aftonbladet där recensenten frågade sig vad Eric och Henning gjorde där eftersom de ändå knappt syntes bakom all rök och ljuseffekter och ändå bara gick runt och mimade lite. Jag kan förstå kritiken, men om man ser det som tjugo minuter av euforisk dans istället för en konsert blir det plötsligt mycket bättre. Och jag störs inte av att TTA står på scenen under tiden. De spelade 4-5 låtar under tjugo minuter och sen var det slut. Publiken såg förvirrad men själv tyckte jag det var alldeles lagom långt. (9/10)
Jag såg några låtar med Infected Mushroom men var alldeles för utmattad för att orka dansa. Istället gick jag tillbaka till tältet och somnade.
Lördag
Lördagens pass var nästan precis likadant som det på fredagen. Jag lyckades bara värva en medlem den dagen men som tur var lyckades de övriga desto bättre. Totalt under hela festivalen tror jag att vi fick 128 nya medlemmar vilket är nästan 1% av besökarna på Arvikafestivalen och närmare 10% av det totala medlemsantalet i Grön Ungdom. Helt otroligt med andra ord, Max sa att det var bättre än han hade kunnat föreställa sig i sin vildaste fantasi.
Inledde konsertdagen med att se Ida Maria, en tjej som sjunger typ rockabilly-låtar. Det lät bra för att hon hade ett fantastiskt samspelt band med sig och för att hon hade en enorm kraft i rösten annars hade det nog varit lite mediokert (7/10).
Såg delar av Mixtapes & Cellmates och delar av Kristian Antilla. De förstnämnda visste jag inget mer om än att de har ett bra namn. Tyvärr tyckte jag inte att musiken var fullt så bra, bandmedlemmarna verkade uttråkade och oengagerade (kanske för att det inte var särskilt stor publik) och jag kom själv på mig flera gånger med att inte lyssna särskilt uppmärksamt. (6/10)
Sen gick jag alltså och såg Kristian Antilla men konstaterade ganska snabbt att jag fortfarande inte förstår varför han är så populär. Hans texter och sångstil är lite som en blandning av Kent och Håkan Hellström men det känns inte riktigt äkta och han har bara några få riktigt bra melodier. Dessutom kunde jag nästan inte uppfatta ett ord av vad han sjöng. Han hade i alla fall en begeistrad tjejpublik i 14-16årsåldern. (5/10)
Sen var det dags för en av festivalernas riktiga höjdpunkter, eMiL Jensen. Om det finns någon person jag verkligen skulle kunna kalla för en förebild så är det nog Emil. Hans blandning av poesi, stand-up och musik och hans plötsliga kast mellan ironi och allvar känns bara mer och mer självklar för varje gång jag ser honom. Dessutom försöker han ju, som ni säkert känner till, kämpa mot miljöförstöringarna genom att cykla sig genom sverige i sommar. Föreställningen var underbart bra från början till slut, det är också kul att han börjar få en ganska stor publik. Faktum är att jag ska se honom ikväll igen, dels för att det var så bra men också för att det är min klasskompis Tim som har fixat så att han ska uppträda i Karlstad ikväll. (9/10)
Strax innan Emil Jensen började det regna. Fram tills dess hade vi klarat oss ganska bra från regn under festivalen, under torsdagen regnade det lite grann men inte särskilt mycket och fredagen var fin och solig. Under uppträdandet var det okej men sen var det inte så kul längre när vi skulle bära grejer från GU-tältet bort till campingen (vi packade ihop lite tidigare på lördagen än de andra dagarna eftersom det var många som ville se Svenska Akademien pch Slagsmålsklubben).
När vi kom tillbaka hade partytältet som vi suttit under tidigare rasat ihop så vi fick kura ihop oss under duken för att skydda oss från regnet. Det blev trots allt lite mysigt och firade att det hade gått så bra med glass. Sen sprang jag och några andra iväg för att se på Svenska Akademien som redan hade börjat spela. Jag gillar Svenska Akademien ganska mycket på skiva men på scen tyckte jag inte det var särskilt kul. Det faktum att jag frös och inte orkade tränga mig in i publikhavet kanske också bidrog till att jag inte tyckte det var någon jättebra konsert (5/10).
Sen såg jag lite på Slagsmålsklubben. Jag tycker faktiskt det är lite kul att det alltid är så jävla fulla och dryga när de uppträder. Och det är ganska svårt att värja sig för deras smittosamma lyckopop. Men tekniken krånglade lite för mycket och de spelade lite för länge för att det skulle ha varit en riktigt bra konsert (6/10).
Efter detta var det två konserter kvar, två stycken som jag hade sett väldigt mycket fram emot: Patrick Wolf och The Magic Numbers. Jag har inte hört mycket med Patrick Wolf men det lilla jag har hört har jag gillat mycket och jag hade en känsla av att det skulle kunna bli en riktigt bra konsert. Det blev också mycket bra men kanske inte riktigt som jag hade förväntatmig ändå. Jag trodde att det skulle låta bra men att Patrick Wolf skulle vara ganska tråkig på scenen. Men det visade sig att det både lät jättebra och att Patrick var en helt otrolig scenpersonlighet. Han sprang runt på scenen som en blandning av Ola Salo och en ung Iggy Pop, slängde sig på golvet, strippade och var alldeles, alldeles underbar. Efter konserten var jag helt omtumlad, det var mer än jag någonsin hade vågat hoppas på (9/10).
Efter Patrick Wolf mötte jag Sanna, Sofia och Frida (den sistnämnda var en kompis till Sofia. Tillsammans gick vi iväg mot Vintergatan för att se Magic Numbers tillsammans. Jag har velat se Magic Numbers länge. Två gånger har jag varit på väg att köpa biljett men inte kommit mig för innan biljetterna sålt slut. På Emmabodafestivalen trodde jag att jag skulle få se dem men tyvärr ställde de in då p.g.a. terrorhoten i London. Därför var jag med andra ord ganska taggad för den här spelningen. Sofia, Sanna och Frida var dock inte alls lika taggade utan tyckte att vi kunde gå och sätta oss i öltältet och se spelningen. Men jag ville hellre stå framme vid scenen så jag stannade kvar medan de gick iväg till öltältet.
Kanske var konserten inte allt det jag hade hoppats på. Bitvis var det faktiskt lite tråkigt men bitvis var det också helt underbart. De blandade låtarna fårn sina två skivor med några nya låtar som ska komma på en EP snart. Jag tycker fortfarande att det är låtarna från den första skivan som låter bäst, men de är alldeles för skickliga hantverkare för att något ska låta direkt dåligt. Avslutningen var smått fantastisk. De spelade ett långt rockmedley som blev bra för att man såg hur otroligt kul de hade när de spelade. Sen gick de av scenen men kom tillbaka och spelade Beyonces "Crazy In Love" som extranummer. Det kan ha varit festivalens allra finaste stund faktiskt. Om de bara hade spelat "Hymn For Her" också hade jag kanske höjt betyget ytterligare ett snäpp (8/10).
Efteråt gick jag upp till öltältet där jag mötte Sanna, Sofia och Frida igen. Jag pratade exalterat om konserten och de såg på mig med oförstående blickar. De hade helt enkelt tyckt att det bara var väldigt tråkigt och det gjorde mig nästan lite upprörd.
Slutet på festivalen blev väldigt konstig. Jag ville absolut dricka efter Magic Numbers-spelningen. Klockan var då över tolv men jag var fortfarande spiknykter eftersom jag hade gått runt på spelningar hela kvällen. Jag hade inte druckit så väldigt mycket under festivalen totalt och nu var det ju sista chansen, jag hade dessutom en full bag in box med vin i tältet. De andra var också ganska nyktra men inte alls så sugna på att börja supa eftersom det var så sent. Men så sa Sanna plötsligt att hon hade två flak öl hemma hos sig (hon bor i Arvika). Och vi kom överens om att vi skulle gå hem till henne och dricka där. Det kändes väldigt konstigt att gå iväg från festivalen mitt i natten och gå hem till en lägenhet och sätta sig. När vi kom dit var dock alla, inklusive jag, ganska trötta. Sanna satte på några stand up-klipp på datorn och vi satte oss i soffan och glodde. Jag drack en del av vinet jag hade med mig men det ledde bara till att jag blev tröttare och tröttare och de andra drack nästan ingenting. Efter en stund somnade Sofia. Sanna och Frida satt och pratade och själv var jag så trött så jag hade stora problem med att hålla ögonen öppna. Jag tror jag var för trött för att öppna munnen och jag orkade absolut inte tänka en klar tanke. Dessutom pratade de mest om ätstörningar och hur det var att vara kär i bröderna Hanson i mellanstadiet, saker som jag inte direkt kunde relatera till. Någon gång mellan tre och fyra kom Sannas pojkvän hem. De sa till oss att vi kunde få sova på soffan om vi inte orkade gå tillbaka till campingen och jag somnade nästan direkt.
Vaknade vid elva nästa dag och kom plötsligt ihåg att jag skulle vara behjälplig och plocka ner GU-tältet klockan elva. Jag kom dit en timme senare och ursäktade mig men det gjorde som tur var inte så mycket. Sen fick jag lite bråttom eftersom jag tänkte komma med en buss till Karlstad vid ett. Flera hade redan åkt när jag kom till campingen och jag skyndade mig att plocka ihop mina grejer och gick iväg till bussen. Som tur var hann jag med den, annars hade jag fått vänta till fyra på nästa buss.
Det bästa med festivalen var att jag ändå såg ganska mycket bra konserter och hängde med en massa trevligt folk. Det sämsta var att jag att inte fick knulla något och att jag är förkyld nu...
Nu tror jag att jag ska sjukskriva mig och ligga i sängen och läsa serier några dagar.
En rätt lustig sak är att jag blev medlem i Grön Ungdom på förra Arvikafestivalen medans jag i år var där för deras räkning och jobbade med att väva nya medlemmar. Jag trodde nog inte att jag skulle bli så politiskt engagerad då när jag gick med men det har ju faktiskt blivit en hel del nu och det känns bra. Partipolitik är säkert oerhört tråkigt när man kommer upp på "vuxennivån" men på den nivån där jag fortfarande befinner mig ägnar vi ju oss mest åt att anordna festivaler och aktioner och sånt är ju enbart skoj. Jag bodde tillsammans med nio andra representanter för GU på artistcampingen (tro nu inte att jag frotterades med kändiseliten, den enda kändisen jag såg på campingen var Jeppson i The Ark men han bodde förstås inte där utan stod bara där och hängde vid något tillfälle. De som bodde där vara annars mest andra utställare/försäljare och de artister som uppträdde på den lilla campingscenen.)
Onsdag
Jag fick skjuts med Lena ner till Karlstad på onsdag förmiddag och tog sedan tåget till Arvika några timmar senare. Det var rätt varmt när jag begav mig iväg med min alldeles för tunga packning (jag förstår inte hur jag altid lyckas packa för mycket saker när jag ska på festival) till stationen. Bara några timmar tidigare när jag skulle gå på systemet upptäckte jag att jag hade tappat bort mitt körkort. Som tur var har jag en legitimation som jag kan använda men jag kommer förmodligen få beställa ett nytt körkort. När jag satt där på tågstationen och svettades upptäckte jag också att jag måste ha glömt tågbiljetten hemma eller tappat den på vägen. Ibland undrar jag om jag inte är världens slarvigaste person.
På tåget var det förstås packat med festivalbesökare. Ett tag hoppades jag att konduktören inte skulle bemöda sig med att kliva över alla personer som satt i mittengången för att kolla biljetterna men det gjorde han förstås. Så det var bara att punga ut med 50 spänn för en ny biljett, ingen hög summa direkt men det kändes ändå lite onödigt. När jag kom fram till Arvika började jag gå upp mot festivalområdet, efter bara några meter kom det fram en kille som inte visste vägen och undrade om vi skulle slå följe. Vi snackade en del på vägen upp men vi brydde oss inte om att presentera oss med namn, vi visste båda att vi förmodligen inte skulle ses något mer under festivalen. När jag var framme vid festivalområdet och stod och funderade över vart det var jag skulle träffa de andra GU-medlemmarna kom plötsligt Cecilia förbi. Jag träffade Cecilia på förra festivalen efter att vi hade haft rätt mycket kontakt över MSN. Efter festivalen tänkte vi fortsätta hålla kontakt med varandra men det har knappt blivit någonting. Det kändes i alla fall lite konstigt att plötsligt se henne igen. Hon hade en kompis med sig och hon sa att de var tvungna att gå och äta något, "men vi ses säkert något mer under festivalen". Det gjorde vi inte.
Efter lite letande fick jag fatt på de andra medlemmarna. Det visade sig att jag var sist på plats, de andra hade anlänt tidigare under dagen eller dagen innan. Vi hjälptes åt att sätta upp tältet inne på festivalområdet där vi skulle stå och gick sedan iväg till campingen. Vi satt och snackade lite för att lära känna varandra och planera vad vi skulle göra under dagarna. Max som ledde gruppen delade ut scheman för vilka tider vi skulle stå i tältet och det visade sig att jag hade fått fantastiskt bra tider. På torsdagen skulle jag stå mellan 14.30 och 16.30, övriga dagar mellan 11.00 och 13.30. Det innebar att jag kunde se i princip alla band jag ville se och särskilt långa pass var det ju inte heller. Alla som var med var sådär trevliga som jag hade hoppats på och vi fick snabbt en bra stämning i gruppen. Efter att ha suttit där ett tag gick jag iväg till den andra campingen, jag hade ju rätt många andra vänner på festivalen också som jag ville hinna umgås med. Ifrån klassen var Peter, Tim, Sofia och Sanna där (och Joel fast honom träffade jag aldrig). Dessutom var Maria & Björn och Julie & Johan där samt Magnus. Första kvällen hängde jag en del i Peters camp och snackade med honom och hans polare från Enköping. När jag gick iväg för att pissa stötte jag på Sofia och Sanna också och de hängde med till Peters camp en stund. Såvitt jag minns hände inget speciellt uppseendeväckande den kvällen, jag drack en del öl och blev lite lullig och sen gick jag väl tillbaka till min camping någon gång mellan ett och två.
Torsdag
Första festivaldagen var det ganska tunt med bra spelningar men det var i alla fall en som jag var riktigt sugen på att se nämligen Maia Hirasawa på Andromeda 18.00. Men först skulle jag ju ha mitt pass i tältet. När man ska försöka värva nya medlemmar är det förstås bra om man är utåtrikad, självsäker och påläst. Jag var ingetdera men det gick ändå ganska hyfsat. Förutom en massa informationsmaterial hade vi ett hockeyspel där vi hade målat spelarna i grönt och grått. De gråa spelarna hade röda och blå hjälmar och vitsen med det var att säga att både de röda och de blå partierna är "gråa" partier jämfört med de gröna. Visserligen tror jag att bara typ 10 % av alla som spelade hockeyspelet fattade den kopplingen men det var i alla fall en kul idé. Vi hade också gnuggistatueringar med fötterna från GU-loggan som var helt otroligt populära.
När jag gick av mitt pass 16.30 hade Timbuktu spelat i ungefär en halvtimme. Jag gick iväg och såg slutet av konserten och det verkade som att det var minst lika bra som när jag såg honom i Hultsfred för två år sen. Särskilt kul var det att Mapei var med under hela spelningen och att den slutade med ett balkan-aktigt extranummer. Men även om jag gillar Timbuk och har två skivor med honom är han ändå inte någon gud för mig, för några av de andra som var med från GU var tydligen hans konsert den bästa under hela festivalen men för mig var det mer en trevlig inledning (7/10). För övrigt kan jag väl också passa på att nämna att rubriken till det här inlägget är en parafras på hans låt "Lika barn avvika bäst" om ni inte hajade det.
Innan Maia Hirasawas konsert hade jag gjort upp med Maria om att mötas. Även Magnus och några stycken från dagensskiva.coms redaktion skulle dyka upp så tanken var att det skulle bli en liten träff för oss som brukar hänga på deras forum. Men det var bara jag och Maria som dök upp till träffen. Maria hade Björn med sig och lite senare stötte vi också på Julie och Johan.
Maia spelade samtidigt som Mando Diao men det kändes inte som någon jätteförlust att missa Borlängepojkarna. Jag tycker i och för sig att de är bra live och sådär men jag har redan sett dem några gånger. Konserten var nästan precis så fin som jag hade hoppats på. Det känns som att hon har tagit ett enormt kliv framåt sen jag såg henne för ett drygt år sen i Karlstad. Då stod hon själv med en akustisk gitarr, nu hade hon ett band med sig som lyfte hennes varma popmelodier mot himlen och Maia sjöng med väldig innerlighet (8/10).
Efter konserten gick jag för att träffa de andra i GU igen och diskutera lite hur det gått under dagen. Max berättade stolt att vi hade lyckats värva 56 nya medlemmar under dagen vilket var helt otroligt många. Förra årets arvikafestival var tydligen rekordbra, då hade man lyckats värva 101 nya medlemmar men det var ingen som trodde att vi skulle kunna nå upp till samma höjder igen. Men Max tillade också att det alltid går bäst första dagen och att vi skulle vara nöjda om vi lyckades värva hälften så många de följande dagarna.
På torsdagkvällen kom också Alexander C., ett av Grön Ungdoms språkrör. Han kom direkt ifrån Almedalen där han hade varit några dagar. Innan dess hade han varit på Roskildefestivalen i en vecka. Det är helt otroligt hur han orkar med allt. Å andra sidan är Alex också en ganska otrolig person. Utan tvekan kan han väldigt mycket om grön politik och han är extremt social och bra på att prata med folk. Samtidigt är han så... barnslig. Man är ju van vid att högt uppsatta politiker är väldigt seriösa men Alex super, hoppar i gyttjepölar, däckar utanför tälten och beter sig som vilken festivalbesökare som helst (fast inte när han jobbar då förstås). Men han är ju trots allt född 1986, alltså ett år yngre än mig. Det är också lite konstigt, jag är ju van vid att alla personer jag ser upp till är äldre än mig. För övrigt är det också lite komiskt att han är så jävla gay i kroppspråket, uttalet, hållningen och allting.
Sen hängde jag med Max och några andra för att kolla på The Ark. Även den spelningen var ganska precis vad jag hade förväntat mig, varken mer eller mindre. Det är svårt att säga något annat än att Ola Salo har väldigt mycket utstrålning och att de har ett gäng bra låtar men jag blir inte hänförd av att se The Ark. Till skillnad från Kent, Broder Daniel och Håkan Hellström har The Ark aldrig betytt sådär jättemycket för mig och kommer förmodligen heller aldrig att göra men det är i alla fall lite kul att se dem (7/10).
Efter The Ark gick vi tillbaka till tälten igen och käkade lite och drack öl. Jag gicksjälv tillbaka till festivalområdet en stund senare för att kolla på Bloc Party, ett band som jag knappt har hört något alls med men eftersom jag inte hade något bättre för mig tänkte jag att jag lika gärna kunde gå och se dem. Vid scenen stötte jag på Sofia och Sanna och kollade på konserten tillsammans med dem.
Jag fattar verkligen inte grejen med Bloc Party. I mina öron låter det så tråkigt, så tråkigt som något kan bli. De saknar både melodier och charm och anledningen till att de har blivit så poulära är verkligen en gåta (2/10).
Träffade sedan Maria och Björn och kollade på estradpoeten Ismael Ataria med dem. Ismael uppträdde ju även på vår lilla festival och även om han körde samma material var det ändå kul att se honom igen. Jag tror han var lite mer taggad den här gången när han hade en större publik (7/10).
Vi såg också på franska Nouvelle Vague sen som jag inte hade tänkt se men som Maria gärna ville se. Det spelade en soft och trevlig bossa nova-aktig musik. Men att jag inte minns så mycket från den spelningen beror nog inte på att jag var särskilt full utan mer på att jag tyckte det var en smula tråkigt ibland (6/10).
Efter att den var slut skildes jag från Maria och Björn och mötte upp Peter för att se dagens sista konsert, Weeping Willows. Det kändes väldigt passande att Weeping Willows spelade klockan två på natten. Deras hjärtskärande ballader är ju definitivt musik som passar bäst nattetid. Det var inget spektaktulärt över konserten men det var väldigt varmt och vackert. Magnus Carlson har förmodligen sveriges bästa röst och bara det gör det nästan värt att se dem. De avslutade med en sagolikt vacker "Broken Promised Land" och efteråt gick jag tillbaka till tältet med ett leende på läpparna (8/10).
Fredag
På fredagen hade jag det första passet och det var väl utan tvekan det slappaste. Inga band hade börjat spela och de flesta festivalbesökarna hade väl inte ens vaknat. Jag lyckades bara värva två medlemmar den dagen mot sex dagen innan. De två som jag lyckades värva var dessutom Maria och Björn och det krävdes inte direkt så mycket övertalning för att få dem att gå med.
Spelschemat under fredageftermiddagen var fullspäckat med svenska indieband. Jag hade ringat in ganska många men det var ganska få ändå som kändes helt nödvändiga. Och eftersom flera av spelningarna gick in i varandra visste jag att jag skulle få prioritera bort en del.
Efter att jag hade slutat mitt pass kollade jag på Miss Li tillsammans med Maria och Björn. Jag har inte hört Miss Li så mycket men det lilla jag har hört har jag tyckt låtit bra och konserten var verkligen en positiv överraskning. Hon spelade piano och sjöng med en helt otrolig frenesi och dessutom hade hon ett fantastiskt bra band med sig. Vissa låtar kändes i och för sig lite ofärdiga som att det bara var utkast men det var samtidigt lite charmigt (8/10).
Efter det gick jag direkt och kollade på några låtar med Vapnet. Vapnet är rätt charmiga på scenen, särskilt Martin Abrahamsson vars tunna hår gör att han ser äldre ut än han förmodligen är. Trots att det lät bra hörde jag bara några låtar innan jag gick därifrån.
Anledningen var att Detektivbyrån skulle börja spela på en annan scen. Jag kom dit 5-10 minuter innan de skulle gå på scenen men det var ändå packat med folk inne på Lyran. Jag fick knappt en skymt av bandet under hela konserten men det lät i alla fall mycket bra. Detektivbyrån har hittat en egen nisch med sin blandning av Yann Tiersen-doftande melankoliska valsar blandat med elektronisk musik. Jag gillar också deras lokalpatriotism, saker som att de säger att de vill bli lika folkliga som Sven-Ingvars och har döpt en låt till "Om du möter varg" efter en skylt på turistbyrån i Ekshärad. Sånt måste man bara älska. (8/10)
Efter det mötte jag Linnea, Emil och Emma i grässlänten framför Apollo. Kollade på några låtar med Shout Louds tillsammans med dem innan gick jag bort till Vintergatan-scenen för att se på Marit Bergman. Det var förvånansvärt lite folk på Marits konsert. Man tänker ju annars att hon har blivit så stor nu att hon borde kunna locka hur mycket folk som helst på Arvikafestivalen. Men folk kanske har tröttnat på henne, vad vet jag. Själv har jag faktiskt börjat gilla henne mer och mer den senaste tiden. Det är kanske inte så creddigt att gilla Marit men jag tycker ändå hon har gjort en del väldigt vackra låtar.
Men inte heller den konserten såg jag mer än ett par låtar av, sen sprang jag iväg för att se på Laakso. Laakso hoppade in som ersättare för något band bara några dagar innan festivalen och det var väl därför som det var en rätt liten publik. Men Laakso gav ändå allt precis som när jag såg dem på förra årets festival på samma scen faktiskt. Jag tror inte det finns någon annan svensk artist som svettas lika mycket när han/hon spelar som Laaksos sångare, Markus Krunegård. Det säger väl en del om energin i deras framförande. Fast jag tycker att det saknas lite nyanser i deras låtar, varje låt låter som att Markus håller på att slita ur sig hjärtat och ibland är det fantastiskt men till slut blir det lite jobbigt. Den låt som sticker ut allra mest är väl förmodligen deras nya singel, Italy vs. Helsinki. Peter Jöback dök inte upp i fredags men istället gjorde Shout Out Louds sångare ett inhopp och det lät minst lika bra. (7/10)
Jag hade ringat in några fler konserter under kvällen - Familjen, Juvelen och I Am X - men jag var för trött för att se någon av dem. Jag bestämde mig istället för att spara mig till Tough Alliace klockan 12. Hjälpte de andra i GU att plocka ihop för dagen och efteråt satt jag tillsammans med Max, Jocke och några från SSU och drack och pratade lite. Senare gick jag iväg till dräggcampingen (alltså den stora campingen) där jag först mötte Maria och Björn igen och sedan Magnus. Magnus berättade stolt att han inte hade sett ett enda band hittills under festivalen men han sa att han i alla fall skulle se Tough Alliance sen. Jag kollade på fantastiska Dorlene Love på campingsscenen tillsammans med Maria och Björn. Dorlene Love kan bäst beskrivas som zigenarpunk. De uppträdde lite här och var under hela festivalen så jag såg dem flera gånger. På campingscenen hade de dock problem eftersom elen försvann så de fick köra akustiskt ända fram till slutet då elen plötsligt kom tillbaka igen. De sista låtarna var fullständigt kaotiska och oerhört roliga (7/10).
Maria blev lite besviken när jag sa att jag hellre såg på TTA än Elias & The Wizzkids.
"Är det ditt slutgiltiga svar?" frågade hon.
"Ja."
"Du vill inte ringa en vän?"
"Jo, jag kan ringa Andreas."
"Men han gills inte. Du kan väl köra en fifty-fifty?"
"Okej jag singlar väl slant om det."
Slanten valde Elias men jag valde TTA i alla fall.
TTA-konserten var precis som jag hade förväntat mig; kort, kaotisk och alldeles underbar. Läste en recension av konserten i aftonbladet där recensenten frågade sig vad Eric och Henning gjorde där eftersom de ändå knappt syntes bakom all rök och ljuseffekter och ändå bara gick runt och mimade lite. Jag kan förstå kritiken, men om man ser det som tjugo minuter av euforisk dans istället för en konsert blir det plötsligt mycket bättre. Och jag störs inte av att TTA står på scenen under tiden. De spelade 4-5 låtar under tjugo minuter och sen var det slut. Publiken såg förvirrad men själv tyckte jag det var alldeles lagom långt. (9/10)
Jag såg några låtar med Infected Mushroom men var alldeles för utmattad för att orka dansa. Istället gick jag tillbaka till tältet och somnade.
Lördag
Lördagens pass var nästan precis likadant som det på fredagen. Jag lyckades bara värva en medlem den dagen men som tur var lyckades de övriga desto bättre. Totalt under hela festivalen tror jag att vi fick 128 nya medlemmar vilket är nästan 1% av besökarna på Arvikafestivalen och närmare 10% av det totala medlemsantalet i Grön Ungdom. Helt otroligt med andra ord, Max sa att det var bättre än han hade kunnat föreställa sig i sin vildaste fantasi.
Inledde konsertdagen med att se Ida Maria, en tjej som sjunger typ rockabilly-låtar. Det lät bra för att hon hade ett fantastiskt samspelt band med sig och för att hon hade en enorm kraft i rösten annars hade det nog varit lite mediokert (7/10).
Såg delar av Mixtapes & Cellmates och delar av Kristian Antilla. De förstnämnda visste jag inget mer om än att de har ett bra namn. Tyvärr tyckte jag inte att musiken var fullt så bra, bandmedlemmarna verkade uttråkade och oengagerade (kanske för att det inte var särskilt stor publik) och jag kom själv på mig flera gånger med att inte lyssna särskilt uppmärksamt. (6/10)
Sen gick jag alltså och såg Kristian Antilla men konstaterade ganska snabbt att jag fortfarande inte förstår varför han är så populär. Hans texter och sångstil är lite som en blandning av Kent och Håkan Hellström men det känns inte riktigt äkta och han har bara några få riktigt bra melodier. Dessutom kunde jag nästan inte uppfatta ett ord av vad han sjöng. Han hade i alla fall en begeistrad tjejpublik i 14-16årsåldern. (5/10)
Sen var det dags för en av festivalernas riktiga höjdpunkter, eMiL Jensen. Om det finns någon person jag verkligen skulle kunna kalla för en förebild så är det nog Emil. Hans blandning av poesi, stand-up och musik och hans plötsliga kast mellan ironi och allvar känns bara mer och mer självklar för varje gång jag ser honom. Dessutom försöker han ju, som ni säkert känner till, kämpa mot miljöförstöringarna genom att cykla sig genom sverige i sommar. Föreställningen var underbart bra från början till slut, det är också kul att han börjar få en ganska stor publik. Faktum är att jag ska se honom ikväll igen, dels för att det var så bra men också för att det är min klasskompis Tim som har fixat så att han ska uppträda i Karlstad ikväll. (9/10)
Strax innan Emil Jensen började det regna. Fram tills dess hade vi klarat oss ganska bra från regn under festivalen, under torsdagen regnade det lite grann men inte särskilt mycket och fredagen var fin och solig. Under uppträdandet var det okej men sen var det inte så kul längre när vi skulle bära grejer från GU-tältet bort till campingen (vi packade ihop lite tidigare på lördagen än de andra dagarna eftersom det var många som ville se Svenska Akademien pch Slagsmålsklubben).
När vi kom tillbaka hade partytältet som vi suttit under tidigare rasat ihop så vi fick kura ihop oss under duken för att skydda oss från regnet. Det blev trots allt lite mysigt och firade att det hade gått så bra med glass. Sen sprang jag och några andra iväg för att se på Svenska Akademien som redan hade börjat spela. Jag gillar Svenska Akademien ganska mycket på skiva men på scen tyckte jag inte det var särskilt kul. Det faktum att jag frös och inte orkade tränga mig in i publikhavet kanske också bidrog till att jag inte tyckte det var någon jättebra konsert (5/10).
Sen såg jag lite på Slagsmålsklubben. Jag tycker faktiskt det är lite kul att det alltid är så jävla fulla och dryga när de uppträder. Och det är ganska svårt att värja sig för deras smittosamma lyckopop. Men tekniken krånglade lite för mycket och de spelade lite för länge för att det skulle ha varit en riktigt bra konsert (6/10).
Efter detta var det två konserter kvar, två stycken som jag hade sett väldigt mycket fram emot: Patrick Wolf och The Magic Numbers. Jag har inte hört mycket med Patrick Wolf men det lilla jag har hört har jag gillat mycket och jag hade en känsla av att det skulle kunna bli en riktigt bra konsert. Det blev också mycket bra men kanske inte riktigt som jag hade förväntatmig ändå. Jag trodde att det skulle låta bra men att Patrick Wolf skulle vara ganska tråkig på scenen. Men det visade sig att det både lät jättebra och att Patrick var en helt otrolig scenpersonlighet. Han sprang runt på scenen som en blandning av Ola Salo och en ung Iggy Pop, slängde sig på golvet, strippade och var alldeles, alldeles underbar. Efter konserten var jag helt omtumlad, det var mer än jag någonsin hade vågat hoppas på (9/10).
Efter Patrick Wolf mötte jag Sanna, Sofia och Frida (den sistnämnda var en kompis till Sofia. Tillsammans gick vi iväg mot Vintergatan för att se Magic Numbers tillsammans. Jag har velat se Magic Numbers länge. Två gånger har jag varit på väg att köpa biljett men inte kommit mig för innan biljetterna sålt slut. På Emmabodafestivalen trodde jag att jag skulle få se dem men tyvärr ställde de in då p.g.a. terrorhoten i London. Därför var jag med andra ord ganska taggad för den här spelningen. Sofia, Sanna och Frida var dock inte alls lika taggade utan tyckte att vi kunde gå och sätta oss i öltältet och se spelningen. Men jag ville hellre stå framme vid scenen så jag stannade kvar medan de gick iväg till öltältet.
Kanske var konserten inte allt det jag hade hoppats på. Bitvis var det faktiskt lite tråkigt men bitvis var det också helt underbart. De blandade låtarna fårn sina två skivor med några nya låtar som ska komma på en EP snart. Jag tycker fortfarande att det är låtarna från den första skivan som låter bäst, men de är alldeles för skickliga hantverkare för att något ska låta direkt dåligt. Avslutningen var smått fantastisk. De spelade ett långt rockmedley som blev bra för att man såg hur otroligt kul de hade när de spelade. Sen gick de av scenen men kom tillbaka och spelade Beyonces "Crazy In Love" som extranummer. Det kan ha varit festivalens allra finaste stund faktiskt. Om de bara hade spelat "Hymn For Her" också hade jag kanske höjt betyget ytterligare ett snäpp (8/10).
Efteråt gick jag upp till öltältet där jag mötte Sanna, Sofia och Frida igen. Jag pratade exalterat om konserten och de såg på mig med oförstående blickar. De hade helt enkelt tyckt att det bara var väldigt tråkigt och det gjorde mig nästan lite upprörd.
Slutet på festivalen blev väldigt konstig. Jag ville absolut dricka efter Magic Numbers-spelningen. Klockan var då över tolv men jag var fortfarande spiknykter eftersom jag hade gått runt på spelningar hela kvällen. Jag hade inte druckit så väldigt mycket under festivalen totalt och nu var det ju sista chansen, jag hade dessutom en full bag in box med vin i tältet. De andra var också ganska nyktra men inte alls så sugna på att börja supa eftersom det var så sent. Men så sa Sanna plötsligt att hon hade två flak öl hemma hos sig (hon bor i Arvika). Och vi kom överens om att vi skulle gå hem till henne och dricka där. Det kändes väldigt konstigt att gå iväg från festivalen mitt i natten och gå hem till en lägenhet och sätta sig. När vi kom dit var dock alla, inklusive jag, ganska trötta. Sanna satte på några stand up-klipp på datorn och vi satte oss i soffan och glodde. Jag drack en del av vinet jag hade med mig men det ledde bara till att jag blev tröttare och tröttare och de andra drack nästan ingenting. Efter en stund somnade Sofia. Sanna och Frida satt och pratade och själv var jag så trött så jag hade stora problem med att hålla ögonen öppna. Jag tror jag var för trött för att öppna munnen och jag orkade absolut inte tänka en klar tanke. Dessutom pratade de mest om ätstörningar och hur det var att vara kär i bröderna Hanson i mellanstadiet, saker som jag inte direkt kunde relatera till. Någon gång mellan tre och fyra kom Sannas pojkvän hem. De sa till oss att vi kunde få sova på soffan om vi inte orkade gå tillbaka till campingen och jag somnade nästan direkt.
Vaknade vid elva nästa dag och kom plötsligt ihåg att jag skulle vara behjälplig och plocka ner GU-tältet klockan elva. Jag kom dit en timme senare och ursäktade mig men det gjorde som tur var inte så mycket. Sen fick jag lite bråttom eftersom jag tänkte komma med en buss till Karlstad vid ett. Flera hade redan åkt när jag kom till campingen och jag skyndade mig att plocka ihop mina grejer och gick iväg till bussen. Som tur var hann jag med den, annars hade jag fått vänta till fyra på nästa buss.
Det bästa med festivalen var att jag ändå såg ganska mycket bra konserter och hängde med en massa trevligt folk. Det sämsta var att jag att inte fick knulla något och att jag är förkyld nu...
Nu tror jag att jag ska sjukskriva mig och ligga i sängen och läsa serier några dagar.
Kärlek i skogen
Om bara några timmar åker jag iväg på Arvikafestivalen. Igår brände jag en blandskiva att ha med mig, mestadels med nya låtar men också några gamla favoriter. Faktum är att jag blev så nöjd med låtlistan att jag bara måste få visa upp den. 18 anledningar till extas:
1. The Avalanches - Since I Left You
2. Jens Lekman - Friday Night At The Drive-In Bingo
3. Dick Dale & His Darktones - Misirlou
4. TTA - Silly Crimes
5. Feist - 1 2 3 4
6. Florence Valentin - Pokerkväll i Vårby Gård
7. Maia Hirasawa - And I Found This Boy
8. The Supremes - You Can't Hurry Love
9. The Pipettes - Pull Shapes
10. Dion - Runaround Sue
11. The Temptations - The Way You Do The Things You Do
12. Manu Chao - Me Gustas Tù
13. Marit Bergman - No Party
14. Beach Boys - Wouldn't It Be Nice
15. Säkert! - Vi Kommer Att Dö Samtidigt
16. Bruce Springsteen - Dancing In The Dark
17. The Magic Numbers - Take A Chance
18. Rozetta Johnson - Mine Was Real
Spelschemat för Arvika ser annars lite halvdant ut. Det är nästan inga utländska namn som lockar och bland de svenska artisterna är det mycket som jag både kan ha och mista så att säga. Men de här artisterna ska jag försöka pricka in i alla fall:
Torsdag:
15.00 Clowns In The Factory
16.00 Timbuktu
18.00 Maia Hirasawa
20.00 The Ark
23.30 Ismael Ataria
02.00 Weeping Willows
Fredag:
14.30 Miss Li eller [Ingenting]
15.30 Vapnet
16.00 Detektivbyrån
16.30 Shout Out Louds
17.30 Marit Bergman
18.00 Laakso
00.00 The Tough Alliance eller Elias and The Wizzkids
Lördag:
13.00 Poetry Slam Allstars
15.00 Dorlene Love
16.00 Mixtapes & Cellmates
17.15 eMiL Jensen
19.00 Svenska Akademien
20.00 Slagsmålsklubben
21.30 Patrick Wolf
23.00 The Magic Numbers
1. The Avalanches - Since I Left You
2. Jens Lekman - Friday Night At The Drive-In Bingo
3. Dick Dale & His Darktones - Misirlou
4. TTA - Silly Crimes
5. Feist - 1 2 3 4
6. Florence Valentin - Pokerkväll i Vårby Gård
7. Maia Hirasawa - And I Found This Boy
8. The Supremes - You Can't Hurry Love
9. The Pipettes - Pull Shapes
10. Dion - Runaround Sue
11. The Temptations - The Way You Do The Things You Do
12. Manu Chao - Me Gustas Tù
13. Marit Bergman - No Party
14. Beach Boys - Wouldn't It Be Nice
15. Säkert! - Vi Kommer Att Dö Samtidigt
16. Bruce Springsteen - Dancing In The Dark
17. The Magic Numbers - Take A Chance
18. Rozetta Johnson - Mine Was Real
Spelschemat för Arvika ser annars lite halvdant ut. Det är nästan inga utländska namn som lockar och bland de svenska artisterna är det mycket som jag både kan ha och mista så att säga. Men de här artisterna ska jag försöka pricka in i alla fall:
Torsdag:
15.00 Clowns In The Factory
16.00 Timbuktu
18.00 Maia Hirasawa
20.00 The Ark
23.30 Ismael Ataria
02.00 Weeping Willows
Fredag:
14.30 Miss Li eller [Ingenting]
15.30 Vapnet
16.00 Detektivbyrån
16.30 Shout Out Louds
17.30 Marit Bergman
18.00 Laakso
00.00 The Tough Alliance eller Elias and The Wizzkids
Lördag:
13.00 Poetry Slam Allstars
15.00 Dorlene Love
16.00 Mixtapes & Cellmates
17.15 eMiL Jensen
19.00 Svenska Akademien
20.00 Slagsmålsklubben
21.30 Patrick Wolf
23.00 The Magic Numbers
Nr. 1 Höstvisa - Tove Jansson/Erna Tauro
När allt faller isär, när stormarna håller på att blåsa dig sönder och samman och när glädjen har tagit semester på obestämd framtid då har vi i alla fall Tove Jansson.
Jag har ju vuxit upp med Tove Janssons varma finlandssvenska och hennes värld av mumintroll, hemuler, filifjonkor och hattifnattar men det är nog först på senaste tiden som jag har insett hur mycket den där världen har betytt för mig. I likhet med andra stora barnboksförfattare (Astrid Lindgren, Roald Dahl, Lennart Hellsing, A. A. Milne m.fl.) så finns det en värme, humor och socialt patos i Tove Janssons mumintroll-böcker. Och precis som Bröderna Lejonhjärta, Kalle och chokkladfabriken och Nalle Puh är de inte enbart skrivna för barn, tvärtom kan vuxna ha precis lika stor - om inte större - behållning av dem.
Barnkultur ses ofta som något oviktigt och ingenting man bör ta på så stort allvar. Inget kan vara mer fel. Bara för att 90% av all kultur för barn som produceras är skit betyder det inte att det måste vara så. Med risk för att låta som en vresig gammal bibliotekskärring så undrar jag ändå hur barn påverkas av all skit de ser på tv. Vad händer med barn som växer upp med en diet bestående av Pokemon, Markoolio och "Sommarkul med Nic Schröder". Jag menar, några men för livet måste ju ungarna få.
För egen del såg jag nästan inga barnprogram på tv som liten förutom Disneydags och Bollibompa. Det var kanske lite jobbigt när alla andra barnen ville leka Turtles men så här i efterhand måste jag nog säga att det var rätt bra ändå. Jag lärde mig istället att läsa väldigt tidigt och läste med stor entusiasm Emil i Lönneberga, Bamse och Lennart Hellsings ABC-bok.
Men alltså, "Höstvisa" var det ja. Jag har hört några inspelningar av den här men jag kan inte säga att någon av dem gör låten riktigt rättvisa. Här kan du lyssna på en version som kanske inte är helt oäven om man försöker bortse från dansbandsdialekten. Fast "Höstvisa" ska förstås sjungas på finlandssvenska. Jag har hört en annan version med någon proggig folkmusikgrupp som heter Cumulus där sångerskan sjunger på finlandssvenska och en kör stämmer in fint på refrängen. Men inte heller den tar sången upp till de höjderna dit jag vet att den kan nå om den hamnar i rätt händer.
Den bästa versionen väntar fortfarande på att spelas in, precis som det godaste smultronet fortfarande väntar på att bli plockat.
Nu blåser storm därute och stänger sommarns dörr,
det är för sent för att undra och leta.
Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr
men mer än du nånsin får veta.
Nu ser vi alla fyrar kring höstens långa kust
och hör vågorna villsamma vandra.
En enda sak är viktig och det är hjärtats lust
och att få vara samman med varandra.
Skynda dej älskade, skynda att älska,
dagarna mörknar minut för minut.
Tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommaren slut.
Jag har ju vuxit upp med Tove Janssons varma finlandssvenska och hennes värld av mumintroll, hemuler, filifjonkor och hattifnattar men det är nog först på senaste tiden som jag har insett hur mycket den där världen har betytt för mig. I likhet med andra stora barnboksförfattare (Astrid Lindgren, Roald Dahl, Lennart Hellsing, A. A. Milne m.fl.) så finns det en värme, humor och socialt patos i Tove Janssons mumintroll-böcker. Och precis som Bröderna Lejonhjärta, Kalle och chokkladfabriken och Nalle Puh är de inte enbart skrivna för barn, tvärtom kan vuxna ha precis lika stor - om inte större - behållning av dem.
Barnkultur ses ofta som något oviktigt och ingenting man bör ta på så stort allvar. Inget kan vara mer fel. Bara för att 90% av all kultur för barn som produceras är skit betyder det inte att det måste vara så. Med risk för att låta som en vresig gammal bibliotekskärring så undrar jag ändå hur barn påverkas av all skit de ser på tv. Vad händer med barn som växer upp med en diet bestående av Pokemon, Markoolio och "Sommarkul med Nic Schröder". Jag menar, några men för livet måste ju ungarna få.
För egen del såg jag nästan inga barnprogram på tv som liten förutom Disneydags och Bollibompa. Det var kanske lite jobbigt när alla andra barnen ville leka Turtles men så här i efterhand måste jag nog säga att det var rätt bra ändå. Jag lärde mig istället att läsa väldigt tidigt och läste med stor entusiasm Emil i Lönneberga, Bamse och Lennart Hellsings ABC-bok.
Men alltså, "Höstvisa" var det ja. Jag har hört några inspelningar av den här men jag kan inte säga att någon av dem gör låten riktigt rättvisa. Här kan du lyssna på en version som kanske inte är helt oäven om man försöker bortse från dansbandsdialekten. Fast "Höstvisa" ska förstås sjungas på finlandssvenska. Jag har hört en annan version med någon proggig folkmusikgrupp som heter Cumulus där sångerskan sjunger på finlandssvenska och en kör stämmer in fint på refrängen. Men inte heller den tar sången upp till de höjderna dit jag vet att den kan nå om den hamnar i rätt händer.
Den bästa versionen väntar fortfarande på att spelas in, precis som det godaste smultronet fortfarande väntar på att bli plockat.
Nu blåser storm därute och stänger sommarns dörr,
det är för sent för att undra och leta.
Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr
men mer än du nånsin får veta.
Nu ser vi alla fyrar kring höstens långa kust
och hör vågorna villsamma vandra.
En enda sak är viktig och det är hjärtats lust
och att få vara samman med varandra.
Skynda dej älskade, skynda att älska,
dagarna mörknar minut för minut.
Tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommaren slut.
Matrjosjka
1. Plastdockan
Så står hon i hallen. Ansiktet vitt, läpparna illröda, blicken vänd neråt. Hon ser på de slitna skorna och tänker att hon snart kanske kommer ha råd att köpa nya men sen slår hon bort tanken. Bättre att spara på pengarna förstås.
Jeansen är i alla fall nya. Ett par Dieseljeans, köpta i Moskva för 2100 rubel. Det är det dyraste hon någonsin har köpt och hennes mamma skulle förmodligen bli vansinnig om hon fick veta hur mycket hennes dotter betalat för dem. Skinnjackan snodde hon av mamma på morgonen innan hon flög till Sverige. Det rosa linnet och den vita behån under har hon haft länge men de ser ändå ganska fräscha ut.
Efter en evighet vänder hon upp blicken och ser på mannen framför sig. Han har skäggstubb, stripigt blont hår och skogshuggarskjorta. Jeansen är knappast dyra märkesjeans.
"Tanja" säger hon och sträcker fram handen men undviker att möta hans blick.
"Egon" svarar han samtidigt som han fattar den.
Hans hand är stor och svettig, hennes liten och sval.
Så sent som igår stod hon på Arlanda och skakade en annan hand. Den handen tillhörde en smal gubbe i kostym, han hade en kal fläck på huvudet, var förmodligen i 60-årsåldern och presenterade sig som Göran.
Så snart de hade kommit ut ur terminalen packade de in hennes resväska i hans röda volvo, satte sig i den och åkte iväg. Han frågade henne på stapplande engelska hur hon mådde, om resan hade gått bra.
"Yes, I'm just fine. A little tired maybe" svarade hon.
"You can sleep when we arrive."
"You have work for me?"
"Yes, yes. I have work for you. Have Ivanovitj told you what it is about?"
Hon skakade på huvudet.
"Good, I told him he shouldn't" sa han och log brett. Men sen blev han med ens allvarlig:
"Now, listen carefully. I will drive you around to guys and they will pay you for fucking with them. Do you understand?"
Hon stelnade till i sätet och funderade på om hon hade hört rätt.
"I'm sorry, I don't think I understand."
"Fuck" upprepade han. "I'm sure you understand that word."
Hon såg på honom för att försöka avgöra om han skämtade men han såg fortfarande helt allvarlig ut.
"What happen if I don't?" frågade hon till slut.
Han såg på henne med ett höjt ögonbryn.
"Do you want the money or not? They pay you well. Fivehundred swedish crowns for one hour."
Hon gjorde ett snabbt överslag i huvudet, femhundra kronor var nästan 1800 rubel ungefär lika mycket som hennes mamma tjänade på två veckor. Om hon sparade pengarna i några veckor skulle hon vara rik sen, hon skulle kunna göra vad hon ville. Hon såg på honom och nickade:
"Yes, I want the money."
Han varken ser ut eller beter sig riktigt så som hon har föreställt sig. På vägen hit har hon sett hela scenariot framför sig hundra gånger men i hennes fantasi har han varit väldigt självsäker. I verkligheten är han klumpig och nästan lite blyg.
Hon får av sig jackan och skorna och han gör en gest åt henne att följa med. De kommer in i ett sovrum och han sätter sig ner på sängkanten.
"I pay you after, okay?" säger han samtidigt som han drar av sig strumporna. Hon nickar. Han tar av sig skjortan och blottar ett hårigt bröst och en svällande ölmage. Han slänger skjortan på golvet och går och ställer sig bakom henne. Sen trycker han sig nära intill henne och drar sina armar runt midjan på henne.
2. Pappersdockan
På morgonen dagen innan stod Tanja på Sjeremitevoflygplatsen i Moskva med en flygbiljett i handen och en sportbag på golvet bredvid sig. Hennes blick vandrade fram och tillbaka mellan planen som lyfte utanför fönsterväggarna och klockan uppe i taket. Hon plockade upp ett pappersblock ur väskan och ritade en svensk flagga på första sidan.
"Jag har en vän i Sverige" hade Ivanovitj sagt till henne när han gav henne flygbiljetten. "Han kommer och möter dig på flygplatsen. Han har sagt att du kan bo hos honom, i alla fall till att börja med. Han kommer hjälpa dig att hitta ett jobb och när du har tjänat ihop lite pengar kan du skaffa en egen lägenhet. Hur låter det?"
Det lät för bra för att vara sant. Men flygbiljetten såg i alla fall riktig ut och varför skulle han lura henne? Ivanovitj var ju en snäll kille, han jobbade på samma ställe som hennes mamma och de kom bra överens. Fast en sak var lite mystisk med Ivanovitj, trots att han och hennes mamma hade precis samma städjobb tycktes Ivanovitj ha mycket mer pengar. Visserligen var det ju inte ovanligt att män hade högre månadslön än kvinnor och Ivanovitj hade heller ingen mer än sig själv att försörja. Men det var ändå märkligt att han hade råd att köpa en BMW och hålla sig med en stor lägenhet i centrala Moskva.
Men det var ingen mening att grubbla, var Ivanovitj fick alla sina pengar ifrån fick helt enkelt förbli ett mysterium. Istället började hon tänka på sin mamma och fick lite skudkänslor när hon föreställde sig hur mamman skulle hitta lappen där det stod att hon givit sig av till Sverige. Det var inte helt omöjligt att hennes mor skulle ha sagt ja om Tanja hade berättat för henne om Ivanovitjs vän i Sverige och frågat om hon fick åka. Men hon vågade ändå inte ta chansen. Om hennes mamma skulle ha sagt nej så skulle chansen kanske aldrig ha kommit igen.
Hon lyfte upp pennan igen och ritade ett ansikte under flaggan samtidigt som hon försökte föreställa sig hur Ivanovitjs vän såg ut. Men hon blev missnöjd med ansiktet, strök över det och ritade ett nytt. Också ett till, och ett till ända tills de ropade i högtalarna att samtliga passagerare ombeds att stiga ombord på planet till Stockholm. Då stoppade hon anteckningsblocket i väskan igen och gick iväg mot gaten.
När planet lyfte kände hon sig nervös, men det var en bra form av nervositet, en sån där bubblande känsla i hela kroppen. Hon såg ner på Moskva och vinkade lite åt mamma därnere. Sen flög de över kyrkogården, hon såg länge på den och försökte se om hon kunde hitta platsen där Nikolaj låg. Det gjorde hon inte, men hon vinkade ändå.
Tanja fokuserar blicken på en fläck i golvet samtidigt som hon försöker slappna av, men det är förstås omöjligt. Hon känner sig lika stel som en staty. Efter en kort stund drar han in ena handen under linnet, smeker henne på magen och vidare upp mot brösten. Han fingrar lite försiktigt på behån innan han sänker händerna och börjar knäppa upp knapparna på jeansen. En i taget, extremt långsamt ända tills alla fyra knapparna är uppknäppta. Då drar han in händerna innanför jeansen och känner stringtrosorna och den mjuka, lena huden under dem. Han nyper henne i baken och känner samtidigt hur hon rycker till lite men hon gör fortfarande inget motstånd. Han drar upp händerna och hasar ner jeansen på henne nerför rumpan, sen låter han dem falla till golvet.
3. Ståldockan
Det var tre år sen Tanja stod på kyrkogården tre kilometer utanför Moskva. Tre meter under marken låg hennes lillebror, Nikolaj. En plötslig ingivelse fick henne att lägga sig ner framför gravstenen med örat mot marken. Efteråt kunde hon inte förklara för sig själv varför hon gjorde det. Det var som att hon liksom ville höra att han verkligen var där nere. Hur hon nu skulle kunna göra det, hans hjärta slog svagt redan när han levde och nu slog det inte alls.
Nikolaj föddes med hjärtfel och fick en pacemaker inopererad. Men när han var tre år slutade plötsligt pacemakern att fungera och innan de hade kommit fram till sjukhuset hade hjärtat stannat helt.
Tanja var aldrig med på begravningen. Istället gick hon dit dagen efteråt, satte örat till marken och lyssnade. Men precis som väntat kom inget ljud alls från hennes bror, Nikolaj Harhjärta.
"You can take off your shirt too" säger han till henne när jeansen har åkt ner. Tanja gör som han säger och drar linnet över huvudet. Hon lägger det på golvet brevid sig, tillsammans med jeansen.
Egon går runt några varv och granskar henne uppifrån och ner. Trots att hon ännu har underkläderna på sig har hon aldrig känt sig så naken i hela sitt liv.
Hon ser på Egon en stund och tänker att han skulle kunna vara hennes pappa, tanken äcklar henne ännu mer. Hon känner för att spy men vågar inte röra sig en millimeter.
4. Tygdockan
Innan Nikolaj föddes var Tanja enda barnet. Hon bodde med sin mamma och pappa i en förort till det som då hette Leningrad. Hennes far var statstjänsteman och tjänade bra. Tanja minns sina första år som lyckliga, med en far och mor som älskade henne över allt annat. Men så 1991 splittrades Sovjetunionen, en splittring som på sikt också skulle leda till en splittring mellan hennes föräldrar. Hennes far, som hade varit en trogen anhängare av kommunismen, fann sig plötsligt arbetslös tillsammans med många tusentals andra människor. Han kände sig så deprimerad över Sovjets kollaps att han under flera månaders tid inte förmådde sig att söka något nytt jobb, istället spenderade han de flesta dagarna på en pub i närheten och kom ofta hem sent på natten, asberusad. Till slut tröttnade Tanjas mor och lämnade honom, tillsammans med Tanja. De tog tåget till Moskva och hyrde en billig lägenhet i utkanten av staden. Tanja minns tydligt hur de stod på tågstationen i Leningrad en kylig morgon i slutet av mars. I ena handen höll hon mamma i den andra Emelja, tygdockan som hon fått av sin far på födelsedagen året innan.
När de flyttat in i lägenheten tog Tanjas mor ett jobb på en städfirma, det var sämre betalt än det hon hade haft tidigare men hon klarade sig i alla fall. Bara några veckor senare upptäckte hon dock att hon var gravid. Hon funderade ett tag på att göra abort men beslöt sig till slut för att ändå behålla barnet.
I december 1992 föddes Nikolaj Harhjärta, ett oönskat barn som dog innan han hunnit bli fem år.
Egon knäpper upp hennes behå och plockar av den. Sen tar han tag om trosorna med båda händerna och drar långsamt ner dem. Samtidigt känner hon andetagen i nacken som blir allt snabbare och hans kuk innanför jeansen som han trycker mot hennes stjärt.
5. Glasdockan
Ända sedan den där dagen när Tanja satt på tåget till Moskva och hennes mamma sa till henne att de från och med nu skulle ha väldigt dåligt med pengar och attt Tanja skulle få sluta i skolan och börja jobba istället, ända sedan den dagen har Tanja övat upp sin hårdhet. Hon har hjälpt mamma att städa och hon har diskat på restauranger, men hon har aldrig beklagat sig och hon har aldrig gråtit. Men under sminket och kläderna är hon lika ömtålig som en glasdocka.
En glasdocka som Egon knullar sönder på tre minuter enbart för sitt höga nöjes skull.